Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:
StringerBell skrev:Politiker måste ta ansvar för vad de gör. Det GÅR INTE att ena dagen kalla snåla dieselbilar miljöbilar och nästa dag förbjuda dem att köra av utsläppskäl. Det är helt horribelt.
På tal om det... har snåla dieslar klassats som miljöbilar i Norge också? Någon som vet? Har detta beslut föregåtts av någon debatt i Norge? Jag har svårt att tänka mig att norska staten hux flux bara bestämde sig för att förbjuda dieselbilar på vissa platser.
Nu är det oslo stad som förbjudit dieselbilar, inte staten.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Lucif3r skrev:Mer offtopic men... Ni som pratar om "T5", vad för T5or pratar ni om? B5234FT, B2034T2/T3, B5234T3, etc?
Det skiljer ju rätt mycket dessa motorer imellan, men samtliga betäcknas som "t5" (iaf B5234FT och B5204T3).
Det kan vl inte funnits allt för många olika v70 T5 -05?

/Martin
av MattiasD
Sunschreem skrev:
MattiasD skrev:Äntligen börjar polikerna vakna och inse dumheterna med dieselbilarna. Hoppas på liknande förbud i Sverige och då lär dieselbommen vara över.
Härligt, slipper min lastbil leverera till dig. Jag får ju inte köra till dig :D Kan jag leverera åt någon som uppskattar det :)
Lastbilar kan också gå på etanol eller biogas. Bla kör ICA en del lastbilar på ED95. Men här går det väl ännu trögare än bland personbilarna även om alternativen finns.

Det finns två problem med diesel, det ena är klimatet i form av växthusgaser, och det andra är den lokala miljön i form av hälsofarliga utsläpp (partiklar, kväveoxider). Lastbilar på diesel är troligen inget stort problem i det sista fallet utan det ä'r personbilsdieselbilarna. Problemet Oslo vill få bort är den lokala klimatpåverkan och då att få bort dieselpersonbilarna helt rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev: Det finns två problem med diesel, det ena är klimatet i form av växthusgaser, och det andra är den lokala miljön i form av hälsofarliga utsläpp (partiklar, kväveoxider). Lastbilar på diesel är troligen inget stort problem i det sista fallet utan det ä'r personbilsdieselbilarna.
Vad får du det ifrån? Har diesellastbilar bättre avgasrening än dieselpersonbilar?
av MattiasD
StringerBell skrev:
MattiasD skrev: Det finns två problem med diesel, det ena är klimatet i form av växthusgaser, och det andra är den lokala miljön i form av hälsofarliga utsläpp (partiklar, kväveoxider). Lastbilar på diesel är troligen inget stort problem i det sista fallet utan det ä'r personbilsdieselbilarna.
Vad får du det ifrån? Har diesellastbilar bättre avgasrening än dieselpersonbilar?
Jag menar att lastbilar kanske inte körs i samma utsträktning på hårt de trafikerade gator i städerna där problemen finns.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev:
StringerBell skrev:
Jag menar att lastbilar kanske inte körs i samma utsträktning på hårt de trafikerade gator i städerna där problemen finns.
Det vimlar av dieselburen yrkestrafik i stadskärnorna. Inga långtradare naturligtvis, men lättare lastbilar för leveranser och hantverkares transporter etc. Ett förbud men dispens för yrkestrafik skulle yrkesåkarna naturligtvis av helt andra skäl än miljön applådera.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
StringerBell skrev:
Det vimlar av dieselburen yrkestrafik i stadskärnorna. Inga långtradare naturligtvis, men lättare lastbilar för leveranser och hantverkare etc. En dispans för yrkestrafik skulle de naturligtvis av helt andra skäl än miljön applådera.
Jag har ingen statistik, men det antar jag de som tar besluten har. Där bör det framgå vilken trafikgrupp som ger de största utsläppen. Det är inte orimligt att anta att dieselboomen på personbilsfronten står för ökningen eftersom en dieselbil tillåts släppa ut mer hälsofarliga emmisioner än motsvarande bensin/etanol/gasdriven bil. På personbilsidan finns också mer alternativ så det är helt riktigt att styra över mot andra drivmedel än diesel.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
crumpets skrev:Levererar du många viktiga varor i din v70? För de var ju knappast lastbilstrafik som det handlade om.
Och majoriteten av lastbilar går inte på diesel menar du?
av osla
i princip alla lastbilar är ju diesel drivna, och hur många distributions bilar kör omkring i tex stockholm? är nog ganska många så om dom börjar förbjuda dieselbilar så kommer stockholmarna att få panik, är ju många som inte ens har bil och då måste köpa en för att det blir längre till tex affären och om man då räknar på hur mycket mer personbilar det kommer att bli så blir det nog inte mer miljövänligt än att man inte förbjuder diesel

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]