- fre 15 jun 2012, 17:25
#654232
Vi är redan rätt mycket OT, men jag kan inte låta bli att kommentera detta med acc, T5 vs D3
T5 är nog snabbare, men det förutsätter att man varvar den till rödmarkeringen. Jag kan tänka mig att D3 är snabbare på 0-100 om man använder normala delar av varvtalsregistret, låt oss säga upp till 4000rpm. D3 ger mer kraft i vardagskörning med andra ord.
Vid tex 2500rpm är maxeffekten högre i en D3 än i en T5
Lite mer on-topic: Jag tror detta med dieselavgaser inte är så nyttigt,, men gud förbjude att politikerna gör något förhastat och ändrar skattereglerna drastiskt. Om politikerna vill minska andelen dieselbilar, så gör små succesiva förändring, och framför allt inga totalförbud.
Vi ska heller inte glömma hur otroligt mkt renare bilismen blivit på 30år. 1982 körde vi med blyad bensin och katalysatorfritt. Dieseln innehöll höga halter svavel och partikelfilter fanns inte ens som begrepp. En vanlig Volvo 240 slukade lätt i sig en dryg liter/mil. Däcken innehöll höga halter HA-oljor osv. Miljökraven har ju även skärpt kraven på tillverkning av bilar, skrotning av bilar, hantering av oljor på verkstäder mm. Trafikverket jobbar med dagvattenhantering kring vägarna för att ytterligare minska bilismens miljöpåverkan.
Elbilar var något man pratade om 1982 (dom skulle komma om 10 år hette det). Det tog visserligen 30år och inte 10år, men nu finns elhybrider som fungerar utmärkt och rena elbilar som fungerar någorlunda.
Jag tycker politerkna ska fortsätta ställa tuffa krav, med långsiktiga planer som skärper gränserna för utsläpp steg för steg, i kombination med miljöbilsrabatter. Att införa förbud i all hast pga en rapport från WHO är inte rätt väg att gå!
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)