Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelgen
Har nu hittat ett till förhatligt rostangrepp på min V70N -00, i tröskeln under höger bakdörr där tröskelskyddet i plast gnagt sig igenom lacken, med en rostfläck som resultat. Har sedan tidigare ett likadant rostangrepp i bakre kanten på vänster framskärm, där tröskelskyddet gnagt sig genom lacken varpå plåten börjat rosta.

Är detta något som andra V70N-ägare också har upplevt?
Varför använde man sig av dessa tröskelskydd, hade Volvo inte förutspått vid tillverkningen att detta kunde vara en rostfälla?

Så jäkla ledsamt att se bilen förfalla på detta vis, dessutom omöjligt för mig att laga då jag varken har verktyg eller kunskaper att ta loss varken tröskelskydd eller framflygel.
Nej, får väl bli att man byter in aset på en märkeshandlare och hoppas att de inte märker något, synd bara på en så pass trevlig bil... :(
Senast redigerad av 1 Aelgen, redigerad totalt 0 gånger.
av Aelgen
dieselmagnus skrev:Måste nog vara mycket ovanligt. V70N har ju fått mycket bra betyg i tester för rost.
Stämmer att bilen är mycket väl rostskyddad, men denna faktor har man säkert inte räknat in i bedömningarna. Enligt tester ska det väl hålla omkring samma klass som 850, som har ett mycket bra rostskydd. Har en 855 SE-94 som enbart bubblat lite på ena skärmkanten fram, blästrade samt lackade för 2 år sedan och kexet har inte visat sig sedan dess.

Båda rostangreppen på min V70 finns i anslutning till plasttröskelns skarvar, så det måste ha varit p.g.a skav från dessa som bilen börjat rosta.
Har sett/hört talas om andra V70N med rostangrepp på samma ställe i framskärmarna, tröskeln vid bakdörren var dock helt nytt för mig.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Låter ju inge kul...

Har jag säkert på min också då för den har gått en bit och är från 00 också...

Kanske läge att plocka av plasten och kolla läget, svetsa innan det blir ett problem...
av Aelgen
bensinskalle skrev:Låter ju inge kul...

Kanske läge att plocka av plasten och kolla läget, svetsa innan det blir ett problem...
Går redan i bilbytartankar sedan ett tag, så blir nog att lämna bilen i inbyte, och då fixar väl förhoppningsvis firman rosten innan bilen säljs vidare. Har ändå inga större förhoppningar om att få särskilt mycket för bilen.
Kan dock vara läge att utfärda en varning till de som kör nyare V70N med rostskyddsgaranti kvar, i och med att plasten skavt mot plåten är det ju inte omöjligt att det går på garantin då det uppenbarligen rör sig om ett konstruktionsfel.
Så här ser det ut på min S80 i tråd jag skapade för 5 dagar sen i samma ärende:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=82364

Är vad jag förstått inte helt ovanligt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Aelgen skrev:
bensinskalle skrev:Låter ju inge kul...

Går redan i bilbytartankar sedan ett tag, så blir nog att lämna bilen i inbyte, och då fixar väl förhoppningsvis firman rosten innan bilen säljs vidare. Har ändå inga större förhoppningar om att få särskilt mycket för bilen.
Kan dock vara läge att utfärda en varning till de som kör nyare V70N med rostskyddsgaranti kvar, i och med att plasten skavt mot plåten är det ju inte omöjligt att det går på garantin då det uppenbarligen rör sig om ett konstruktionsfel.
Konstruktionsfel och konstruktionsfel. Det är nog ganska svårt att undvika vid denna typ av konstruktion rättare sagt. Överallt där något sitter i lackad plåt skaver det oundvikligt.

Jag lagade min morfars s40 förra sommaren. Han började få lite rostbubblor över tröskelplasten, så han trodde att det bara var att ta av plasten och slipa bort och lacka. Slutade med att jag fick kapa bort ganska mycket av tröskeln/ skärmkanten nere i hörnet på båda sidorna bak, för överallt där det suttit något, såväl plastclips som skruvar, hade det börjat spridits rost...

Typ enda sättet att undvika detta är väl att ha någon slags gummibussning i alla hål som inte skaver, eller ha på typ pulverlack runt hålen som tål lite skav :lol:
Var och kikade på lite bilar på KVD och hittade ännu en V70, här av 2001 års modell. Ett exakt likadant rostangrepp på samma ställe på framskärmen som på min V70. Såg även idag en -00:a (reg.nr började på R) med ett rostangrepp på samma ställe. Måste väl ändå vara något som Volvo fått reda på...
Även detta kan ju ses som ett tips för er som har rostskyddsgarantin kvar, kolla bakre nederkant framskärm.

Bild på bilen i annonsen:
Bild

Min bil i januari 2012, ingen skillnad nu:
Bild

EDIT: En till V70 jag hittade på KVD, samma rostangrepp i skärmkant fram.
Bild
jag har sett att lacken är bortskavd på pappas v70xc 02 i framkant på baklysena, glaset från baklyset har legat och skavt och i vintras sprang det in ett rådjur i hjulhuset och skadade då glaset på baklyset så det försvann en liten bit av plasten och där är lacken borta. det har dock inte börjat rosta nå men lacken är borta, så kan ju vara värt att kolla där med

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]