Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Amli skrev:Några riktiga terrängbilar finns väl knappt i den storleksklassen men X1, Evoque och Q3 är framgångsrika modeller.
Men även jag tror det bara blir en V40 XC-design i stil med det fattiga V60 XC-design stilen. Och i så fall en riktig flopp. Jag tror däremot att en riktig XC40 skulle bli en succé!
Q3 och X1 har väl inga direkta terrängattribut, lite högre markfrigång och AWD, men inget avgörande. Evoque är mer kompetent och den som sticker ut lite i klassen. Om V40XC också har lite högre frigång och AWD så är den på par med X1 och Q3, den största risken jag ser är att V40 är för trång i kupén, där både Q3 och X1 är lite större än sina vanliga släktingar. Tror inte det nödvändigtvis blir bättre med en "egen" kaross typ XC60, men om den är för liten invändigt riskerar den bli en flopp, ser det som största risken med V40 (XC).

V60 XC-design håller jag med om är patetisk, ungefär som Cross Touran, bara lite styling. Det som saknas för att göra den relevant är 2-3cm högre frigång, AWD, off-road knapp (HDC) och skyddsplåtar. Då hade den matchat A4 Allroad och Alltrack.

Både GLK och Freelander 2 tillhör en större storleksklass men är mer kompetenta i terrängen. De har tagit fasta på saker som vändradie, attackvinklar, fjädringsväg mm. Saker som XC-modellerna är värdelösa på eftersom de är helt anpassade för vägar.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Vår spionfotograf låter hälsa att bilen på bilderna här är något högre än V40 och att de även lyckades ta sig en tjuvtitt på interiören. Då kunde de se att det saknades något på mittkonsolen. Det var liksom en tom yta som inte stämde med hur det ser ut i V40. Om det är något XC40-specifikt eller inte återstår att se. Kanske det ska appliceras något skogsmulleattribut på den platsen.
Det låter ju som att det inte bara är rena kosmetiska skillnader mellan v40 och v40xc... (det stör mig att jag vet att vissa här säkert har både sett och suttit i bilen redan :mrgreen: .)
av Amli
Det är inte en XC60 som de första bilderna visar, inte ens samma färg. Det är möjligt att det är från samma foto session då denna fotades på samma gång, men som sagt inte samma bil.
av Kluster
Sen har jag för mig att regnr MBL 060 brukas användas frekvent på nya bilar hos Volvo (oavsett modell), rätta mig om jag har fel...
Användarvisningsbild
av V9097
Kluster skrev:Sen har jag för mig att regnr MBL 060 brukas användas frekvent på nya bilar hos Volvo (oavsett modell), rätta mig om jag har fel...
Helt riktigt, det gäller för 60-serien.

På pressbilderna för V40 har Volvo använt MBL 040
För V70 MBL 070

och så vidare

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]