Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:
Perc skrev:
wissel skrev:Tror jag skrivit detta i ett tidigare inlägg.
Jag borrade ett 4mm hål i underkant på locken och har sedan dess inga fuktproblem.
:P
Alla fyra lock?
Jovisst.... :P
Förtydligar mig här:
Dom två stora locken för Hel/ halvljus, dom ute på sidorna har jag inte ens sett..... :P
Okej, bra. Jag måste nämligen göra nåt liknande, mina nya strålkastare bara fuktar. Tänkte borra upp ventilationspluggen men den sitter så illa till och jag orkar inte montera loss lyktorna igen. Tror jag ska gå ut med en borrmaskin nu :)
Hej xxargs!

Jag köper allt som du skriver.
Bilen min är en S80 sen -50:a.
Har själv prövar både ena och det andra, något som Volvo inte vill kännas vid och ta tag i för att lösa, förutom att erbjuda nya strålkaster á 21 000 kr för två som kunden får betala.
Vad är det som skiljer de nya mot de gamla om det är det som är lösningen??
En liten kort historia om det jag har gjort för att finna en lösning på problemet som kvarstår.
Har som TS skrev prövat lock med membran ”Volvo original” utan något positivt resultat. Ett lock som fick modifieras för att passa.
Bilia har tätat glas/lamphus med något liknande som ”butyltape” en massa. Ingen skillnad.
Ny tätningslist Volvo original som ett nytt försök. Ingen skillnad.
Har sänkt ner strålkastaren i vatten upp/över packningen mellan glas och lamphus, satt ett övertryck i lamphuset av luft. Inga luftbubblor mellan glas och lamphus.
Har satt in en liten datafläkt i nedkant i lamphuset för att få cirkulation av luften. Ingen skillnad.
Har satt en ventilationsslang består av två delar på locket som sitter över helljuset. Liknar en svanhals med en liten hatt. Har vänt den både neråt som uppåt ”Volvo original”. Ingen skillnad.
Har även prövat med datafläkten som blåser ute luften från lamphuset igen ventilationsslang ”svanhalsen”. Ingen skillnad.
Har satt in 4 st. 21W:s lampor i serie med varandra samtidigt som ordinarie hel/halvljus för att få lite extra värma, som en vanlig halvljuslampa ger. Ingen skillnad.
Har prövat med en spray för imma på insidan av glaset från Biltema som en desperat åtgärd. Blev värre.
Prövat att sätta in en lång tygpåse med ris i överkant i lamphuset för att ta upp fukten. Ingen skillnad.
Varför har inte alla S80 med Exnon detta problem eller har vissa ägare inte uppmärksammat detta fenomen.
Problem har funnits sen bil var ny enl. förra ägaren.
Ett problem som stör mig och TS plus några till.
Exempel bilprovnigen om det stör ljusbilden vid besiktningen och även elektroniken/reflektorn tar skada.
Du har även rätt ”xxargs” att imman försvinner efter att tag när bilen inte är i bruk.
Är det någon som vet vad jag har för lamphus. Se nedan.
Locket som sitter över helljuslampan är ett slätt lock, går endast att köpa som reservdel till en S70 enl. Bilia.
Det locket som finns att köpa till min bil passar inte och har som flänsar runt locket.

Lennart
av umekille
fukt och immaproblem blir större
om strålkastarna går för kalla.
En vanlig glödlampa ger värme och
då hittar fukten ut samma väg den kom in.
En diod/lågenergilampa lyser utan att avge värme
och hela lyktan förblir kall och fukltig/isig.
wissel skrev:Gör det, tar tre minuter att fixa....sen får du ledigt resten av kvällen.... :-)-)
Borrade i alla fyra nu. Är lite skeptisk med tanke på att ena locket hade fått vattenstänk på sig. Det skulle ju stänkt rakt in i lampan om det varit hål där. Men jag testar nu iallafall så får vi se :)

Wheeler Dealers lärde mig förresten att förra generationens Range Rover (den från 90-talet) har ventilationsslangar till dimljusen. Två slangar, en ansluten i lamphusets nederkant och en i övre kanten. Då lampan lyser blir det självcirkulation. Slangarna mynnar ut nånstans under huvlåsbalken antar jag. Kanske man borde ta efter och bygga nåt eget? :)
Hade min första bil 1965. Då var inte ens dessa lock uppfunna tror jag.
Har aldrig aldrig haft detta problem med min 36 bilar förräns jag köpte V70n.
När jag motortvättade satte jag en plastmössa så gott det gick.....funkade det med.
Nej nej jag tror på VENTILATION o inget annat, skulle det komma tillbaka på min
bil så åker locken i Soptunnan.....tror inte ett ögonblick att det stänker in när man kör normalt....
men drar man i varenda vattenpöl så kanske kanske till slut någon droppe far in för att rätt snabbt torka ut......
om locken ligger i soptunnan. Tror det är ett "påfund" som någon räknenisse hittat på.... :P
Hej alla!

Är det någon som har lyckas att löst sitt problem med kondens på insidan av glaset på S80 med exnon ljus?
Jag har prövat många olika lösningar och tips ”se tidigare inlägg” men det har inte hjälp i mitt fall.
Kanske att det fungerar bättre på V70 som har ett annat lamphus.
Wissel, har du något mer bra förslag som kan hjälpa oss med S80 och problemet?
Det som "xxargs" skrev att varm luft (varm luft bör mer fukt än kall luft) kondenserar på en kall yta, håller jag med om.
Vad jag förstår så har det med väderleken att göra. Motortvätt inga problem men ett fuktigt väderklimat, kondens bildas.
Men hur har man löst det på vissa av våra S80 med exnon ljus och andra bilmodeller?
Jag och anda med samma probleme söker en lösning och därför håller igång tråden.

Ha en bra fortsättning på sommaren
Lennart
Om du sitter och söker på "exnon" så är det inte så konstigt att du inte hittar nån som komit med en lösning. Det heter xenon ;)

Har du testat lämna bort något lock? Vet inte hur bra det går när man har xenon men det sitter ju halogen på helljuset och där borde det väl finnas ett lock att ta bort.
Hej igen!

Tyvärr felstavat av mig på alla inlägg.
Tror att de flesta förstod mig så som du.
Jag får börja söka på nytt. Xenon.
Att ta bort locket ser jag inte som någon bra lösning. Damm som kommer in via helljuslampan kan inte vara lösningen även om fukten kommer ut. Ett lamphus som fungerar för vissa med lock?

Ha en skön kväll så som i Stockholm
Lennart
:wink:

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]