Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Zäta skrev: Felet var att han lämnade bilen på service till en kompis och kommunikationen mellan ägaren och kompisen var väl inte så bra för kompisen trodde att ägaren bytte motorolja själv och därför bytte han inte den utan bara kollade att det fanns."

Vem behöver fiender med såna kompisar. :mrgreen:

Mvh GK
zäta skrev:...

Efter oljebyte så fungerade det att starta bilen med startmotorn igen.
Så därför undrar jag när det byttes olja i din motor senast och har den rätt viskocitet för vinterkyla ??
Hallå igen!

Hade lite glömt bort den här tråden men jag har hunnit byta olja i bilrackarn och problemet kvarstår. Så det beror i mitt fall inte på dålig olja.

Ha det gôtt
Användarvisningsbild
av taxi
Vad glad jag blir när jag läser pettsons inlägg högre upp om drivknutsfett! Jag plockade isär min startmotor nyligen när jag hade tråkigt (tittade på torkande färg). När allt var rengjort slog det mig att jag inte hade annat än just drivknutsfett i garaget, så det stoppade jag i och hoppades på det bästa. Nu står det klart att jag inte behöver göra om jobbet trots allt :D
Tack pettson!
anTLo skrev:Och du bytte batteriet?
Tjena!

Jag har inte bytt batteriet än. Man har varit med om dåliga batterier flera gånger och detta problemet påminner inte om ett dåligt batteri.

Detta problemet är mer intermittent (det kommer och går) och jag ser ett samband när det är fuktigt väder ute.

När batteriet varit ett problem för mig tidigare så är ofta batteriet väldigt dåligt och laddar upp sämre och sämre och är aldrig riktigt bra. Nu är det inte ett problem på flera veckor utan kommer och går som sagt. Det kan ju självklart fortfarande vara batteriet men det "känns" inte riktigt som det.

Ha det gött
Användarvisningsbild
av BOFH
Jag har samma fel i min 850. Eller det låter som samma i alla fall. Kommer och går, vanligare i fuktig väderlek och efter korta körsträckor.
Mitt batteri är helt nytt, så det känns mer troligt att det är oxiderade kontakter eller något fel i själva startmotorn.

Min bil startar dock alltid, även om det kan "klicka" ett par gånger på rad först. Det värsta är när det händer vid köer in till GDS-hall t.ex. Eller som senast på besiktningen... Just den gången var den ovanligt trögstartad också :(
av Kena
BOFH skrev:Jag har samma fel i min 850. Eller det låter som samma i alla fall. Kommer och går, vanligare i fuktig väderlek och efter korta körsträckor.
Mitt batteri är helt nytt, så det känns mer troligt att det är oxiderade kontakter eller något fel i själva startmotorn.

Min bil startar dock alltid, även om det kan "klicka" ett par gånger på rad först. Det värsta är när det händer vid köer in till GDS-hall t.ex. Eller som senast på besiktningen... Just den gången var den ovanligt trögstartad också :(
Klickar/dunkar det till i startmotorn så är det med största sannolikhet solenoiden på startmotorn som är kass. Den funkar som ett relä och har 2 uppgifter, dels att knuffa in drevet på startmotorn mot svänghjulet (de som smorts in i tidigare inlägg) och dels att sluta en stor kontakt som ger själva startmotorn ström så den snurrar. Om den gått trögt tidigare kan det ha eldat sönder kontakterna i solenoiden då de inte tryckt ihop dem ordentligt och ger då inte startmotorn den ström den behöver.
Man kommer då höra ett klick då drevet går ut mot svänghjulet men den orkar inte snurra och dra runt motorn.
Ett tecken på det är att kupe belysningen inte lyser svagare när man tar på starten.

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]