Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
Linqid skrev:
improwise skrev:(För övrigt kan jag säga att detta h-e plingande av olika varningssignaler hela tiden är det som främst får mig att överväga andra märken vid nästa bilköp, finns ju en gräns då det bara blir sjukt irriterande och en idiotförklaring av mig som förare och är jag så korkad som Volvo tycks tro borde jag väl snarare bli av med körkortet)
Nu har jag inte DS-paketet i min bil men vad får dig att tro att andra bilmärken har mindre disco i bilen om man väljer till de sjuttiosju säkerhetssystemen som finns idag?

Har man filbytesvarnare, döda-vinkel-varnare, trötthetsvarnare, avståndsradar, autobroms, p-radar, City Safety, fotgängarbroms och fan och hans moster i en bil så bör man nog kalkylera med att det kommer pipa ibland! :wink:

Och har du inte DS-paketet, likt jag, ser jag inte problemet. De "pip" som jag hört är väl bältet, glömt nyckeln och eventuellt att någon dörr eller liknande är öppen men annars vette tusan... Jag tror inte det piper mer i en Volvo än någon annan svensksåld, modern bil.
Körde en Passat my12 idag, mycket diskret ljud om du inte hade på dig bältet, Volvon låter som en mistlur i jämförelse.
av improwise
Blixnabb skrev: Och har du inte DS-paketet, likt jag, ser jag inte problemet. De "pip" som jag hört är väl bältet, glömt nyckeln och eventuellt att någon dörr eller liknande är öppen men annars vette tusan... Jag tror inte det piper mer i en Volvo än någon annan svensksåld, modern bil.

Körde en Passat my12 idag, mycket diskret ljud om du inte hade på dig bältet, Volvon låter som en mistlur i jämförelse.

Precis, Volkswagen talar om för mig att något är fel medan Volvo idiotförklarar mig och försöker agera nån slags förälder åt mig. Varje gång jag åker ner de 2 våningsplanen i mitt garage utan att ha bältet på mig (eftersom jag behövde kliva ur för att öppna garageportarna) så avskyr jag min bil och blir helt tokig på det frenetiska plingandet. Effekten blir snaraare att jag kör onödigt fort i garaget för att minska tiden det låter och därmed blir en större fara både för mig själv och andra.
av HiTek
Det "jobbiga" pipet/plinget kommer igång bara för att improwise tryckte på knappen i tron om att det är "tändningsläge I" han satte igång, men det blir tändningsläge II om du trycker på startknappen. Tändningläge I, så att säga, är redan igång så fort man dragit i handtaget och öppnat dörren.
Senast redigerad av 1 HiTek, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns ytterligare ett läge som man får om man håller knappen inne minst två sekunder, utan att ha foten på någon pedal så att bilen startar. Kallar du det läge III då, eller?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bara undrar hur du menar. Tändlingslägena är ju beskrivna i bruksanvisningen, men jag vill minnas på ett annat sätt än vad du skrev, vilket kan orsaka mer förvirring, måhända.
Finns nog även lägen som inte riktigt är tändningslägen här.
av HiTek
Helt sant, apersson850. Beskrev det med tändningsläge eftersom dem flesta än har kvar i ryggmärgen hur den vanliga nyckeln fungerade. I -> II -> III t.ex. Men kan vara jag som förklarade lite otydligt. :)
Hur som helst, har man Keyless och vill kunna spela musik med öppen dörr etc utan pling ("Tändning på" som det kan står i displayen isf) så är det bara att rycka upp dörren och hålla in On/off knappen för stereon i några sekunder så hoppar det igång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jajamen, det håller jag med om. Och då behöver man inte ens ha någon nyckel i bilen, när den väl är upplåst. Det fungerar ändå. Fast man får starta om radion var 20:e minut, eller nåt sånt.

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]