Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
perhall skrev:Hörde av nån annan med s/s att det ska gå igång om man kopplar ur och bromsar. Sen gå igång när man släpper bromsen. På min stannar motorn bara när man lägger i friläge och lyfter kopplingen... ska det va så?/PH
Den stannar när du lägger i friläge och lyfter kopplingen, samt att bilen står still. Bromsen måste man inte hålla på, men det är ju rätt ofta den behövs för att stå just still :P Bilen startar igen så fort du trycker ner kopplingen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Hörde av nån annan med s/s att det ska gå igång om man kopplar ur och bromsar. Sen gå igång när man släpper bromsen. På min stannar motorn bara när man lägger i friläge och lyfter kopplingen... ska det va så?/PH
Min D5 är exakt likadan.

Konstigt är att S/S går in redan 15 sekunder efter kallstart på morgonen. Trodde motorn skulle bli varm först.
av perhall
Jo, har märkt att den går igång - snabbt! - när man trycker ner kopplingen.

Överhuvudtaget verkar motorn mycket mer lättstartad än tidigare motorer, troligen pga en del modifieringar gjorda när s/s introducerades.

Är också förvånad över att den går igång direkt efter kallstart - man har ju hört hur farligt det är att stänga av och sätta på kalla motorer men kanske inte är så farligt, s/s funkar ju ändå inte vid minusgrader.

Sen skulle man ju vilja kunna välja i menyn att inte låta ac:n avaktivera stoppfunktionen - ibland stängs motorn av i 5 sek sen sätts den igång igen när det blir varmt i kupén - för min del kan jag tänka mig att vara utan ac 20 sek till, tills det blir grönt...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Överhuvudtaget verkar motorn mycket mer lättstartad än tidigare motorer, troligen pga en del modifieringar gjorda när s/s introducerades.
Ja det är mycket imponerande. Provade dock en BMW med S/S, där var det mera traditionellt sågande med startmotorn när man skulle iväg. Kändes inte alls premium.
av Linqid
Kan bekräfta det. S/S i 320:n funkar sådär. Rycker till rätt rejält när den startar upp igen och det låter inte särskilt vackert. Fungerar dessutom rätt sporadiskt, och aldrig under +5 grader. Även när motorn är ordentligt varmkörd kan den ibland bestämma sig för att inte stänga av sig, helt utan anledning.
av perhall
Åkte en E-klass taxi i Köpenhamn häromveckan och i bilkön var det ett fruktansvärt ryckande när motorn på sedvanligt sätt startade och stängdes av... kanske som i BMW:n. Sen kommer man ju inte ifrån heller att alla dieselmotorer i princip är lite bullrigare på tomgång och brötigare att starta än bensinsare (en Corvette från 1967 är också rätt brötig men finns som tur är inte med s/s). /PH
Användarvisningsbild
av Bjørn
Har i dag endelig fått S/S til å fungere! Verksted la inn ny software på styreenhet. Jeg hadde også fått fjernet auto bakrutepusser tidlgere, men husker ikke om problemet oppstod samtidig. Uansett, nå virker det!

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]