Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
perhall skrev:Hörde av nån annan med s/s att det ska gå igång om man kopplar ur och bromsar. Sen gå igång när man släpper bromsen. På min stannar motorn bara när man lägger i friläge och lyfter kopplingen... ska det va så?/PH
Den stannar när du lägger i friläge och lyfter kopplingen, samt att bilen står still. Bromsen måste man inte hålla på, men det är ju rätt ofta den behövs för att stå just still :P Bilen startar igen så fort du trycker ner kopplingen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Hörde av nån annan med s/s att det ska gå igång om man kopplar ur och bromsar. Sen gå igång när man släpper bromsen. På min stannar motorn bara när man lägger i friläge och lyfter kopplingen... ska det va så?/PH
Min D5 är exakt likadan.

Konstigt är att S/S går in redan 15 sekunder efter kallstart på morgonen. Trodde motorn skulle bli varm först.
av perhall
Jo, har märkt att den går igång - snabbt! - när man trycker ner kopplingen.

Överhuvudtaget verkar motorn mycket mer lättstartad än tidigare motorer, troligen pga en del modifieringar gjorda när s/s introducerades.

Är också förvånad över att den går igång direkt efter kallstart - man har ju hört hur farligt det är att stänga av och sätta på kalla motorer men kanske inte är så farligt, s/s funkar ju ändå inte vid minusgrader.

Sen skulle man ju vilja kunna välja i menyn att inte låta ac:n avaktivera stoppfunktionen - ibland stängs motorn av i 5 sek sen sätts den igång igen när det blir varmt i kupén - för min del kan jag tänka mig att vara utan ac 20 sek till, tills det blir grönt...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Överhuvudtaget verkar motorn mycket mer lättstartad än tidigare motorer, troligen pga en del modifieringar gjorda när s/s introducerades.
Ja det är mycket imponerande. Provade dock en BMW med S/S, där var det mera traditionellt sågande med startmotorn när man skulle iväg. Kändes inte alls premium.
av Linqid
Kan bekräfta det. S/S i 320:n funkar sådär. Rycker till rätt rejält när den startar upp igen och det låter inte särskilt vackert. Fungerar dessutom rätt sporadiskt, och aldrig under +5 grader. Även när motorn är ordentligt varmkörd kan den ibland bestämma sig för att inte stänga av sig, helt utan anledning.
av perhall
Åkte en E-klass taxi i Köpenhamn häromveckan och i bilkön var det ett fruktansvärt ryckande när motorn på sedvanligt sätt startade och stängdes av... kanske som i BMW:n. Sen kommer man ju inte ifrån heller att alla dieselmotorer i princip är lite bullrigare på tomgång och brötigare att starta än bensinsare (en Corvette från 1967 är också rätt brötig men finns som tur är inte med s/s). /PH
Användarvisningsbild
av Bjørn
Har i dag endelig fått S/S til å fungere! Verksted la inn ny software på styreenhet. Jeg hadde også fått fjernet auto bakrutepusser tidlgere, men husker ikke om problemet oppstod samtidig. Uansett, nå virker det!
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]