Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Vet inte om det är jag som är en idiot men jag blir bara inte klok på hur man kan lyssna på radio, musik etc. i parkerad avstängd bil med dörren öppen (blir varmt annars)? Har nyckellös tändning, och trycker jag in den utan att ha foten på bromsen (dvs utan att starta motorn) så går bara elektroniken igång...men så fort jag öppnar dörren stängs den av. Har jag motorn igång (varför man nu skulle vilja det) så stängs den inte av, men däremot plingar det frenetiskt med något varningsljud som i praktiken gör det omöjligt att försöka lyssna på radio.

(För övrigt kan jag säga att detta h-e plingande av olika varningssignaler hela tiden är det som främst får mig att överväga andra märken vid nästa bilköp, finns ju en gräns då det bara blir sjukt irriterande och en idiotförklaring av mig som förare och är jag så korkad som Volvo tycks tro borde jag väl snarare bli av med körkortet)
av pergrein
Har keyless med. Du stannar motorn och öppnar dörren (stereon slås av), men du trycker bara igång den på ON knappen igen...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Blixnabb
När du har tryckt så ha inte brådis, det tar ett par sekunder för den att vakna
av Linqid
improwise skrev:(För övrigt kan jag säga att detta h-e plingande av olika varningssignaler hela tiden är det som främst får mig att överväga andra märken vid nästa bilköp, finns ju en gräns då det bara blir sjukt irriterande och en idiotförklaring av mig som förare och är jag så korkad som Volvo tycks tro borde jag väl snarare bli av med körkortet)
Nu har jag inte DS-paketet i min bil men vad får dig att tro att andra bilmärken har mindre disco i bilen om man väljer till de sjuttiosju säkerhetssystemen som finns idag?

Har man filbytesvarnare, döda-vinkel-varnare, trötthetsvarnare, avståndsradar, autobroms, p-radar, City Safety, fotgängarbroms och fan och hans moster i en bil så bör man nog kalkylera med att det kommer pipa ibland! :wink:

Och har du inte DS-paketet, likt jag, ser jag inte problemet. De "pip" som jag hört är väl bältet, glömt nyckeln och eventuellt att någon dörr eller liknande är öppen men annars vette tusan... Jag tror inte det piper mer i en Volvo än någon annan svensksåld, modern bil.
av improwise
pergrein skrev:Har keyless med. Du stannar motorn och öppnar dörren (stereon slås av), men du trycker bara igång den på ON knappen igen...

Mvh
Per
Du menar ON knappen på radion? Det är alltså inte som det brukar vara på en del bilar att man måste "tända bilen" först för att elektroniken ska vakna till liv?
av improwise
Linqid skrev:
improwise skrev: Och har du inte DS-paketet, likt jag, ser jag inte problemet. De "pip" som jag hört är väl bältet, glömt nyckeln och eventuellt att någon dörr eller liknande är öppen men annars vette tusan... Jag tror inte det piper mer i en Volvo än någon annan svensksåld, modern bil.
Något säger mig att du inte parkerar i stort garage där man först måste kliva ur bilen för att öppna garageportarna :)
av vicster
improwise skrev:
pergrein skrev:Har keyless med. Du stannar motorn och öppnar dörren (stereon slås av), men du trycker bara igång den på ON knappen igen...

Mvh
Per
Du menar ON knappen på radion? Det är alltså inte som det brukar vara på en del bilar att man måste "tända bilen" först för att elektroniken ska vakna till liv?
Helt rätt, radion fungerar 30 min (i taget) utan att motorn/tändningen är på. Så bara till att hålla in "on-knappen" ca. 3 sekunder tills Volvo-märket syns i displayen och lyssna vidare :-)-)
av improwise
vicster skrev:
improwise skrev:
pergrein skrev:Har keyless med. Du stannar motorn och öppnar dörren (stereon slås av), men du trycker bara
Helt rätt, radion fungerar 30 min (i taget) utan att motorn/tändningen är på. Så bara till att hålla in "on-knappen" ca. 3 sekunder tills Volvo-märket syns i displayen och lyssna vidare :-)-)
Ah, tack för info! Är det jag som råkat köra fel bilar senaste åren eller är det inte lite av "standard" att man först ska tända bilens elektronik innan radio osv fungerar? Aktiveras även Sensus-systemet då, så man typ kan göra bilinställningar och sånt på samma sätt trots att bilen är avstängd?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
improwise skrev: Ah, tack för info! Är det jag som råkat köra fel bilar senaste åren eller är det inte lite av "standard" att man först ska tända bilens elektronik innan radio osv fungerar? Aktiveras även Sensus-systemet då, så man typ kan göra bilinställningar och sånt på samma sätt trots att bilen är avstängd?
Förr var väll radion mer en fristående enhet men de senaste åren har de blivit helintegrerade med övrig elektronik.
Jag fick ett lustigt fel där samtliga högtalare lät som stenkrossar och där hjälpte det inte att stänga av bilen eller tycka på ”off-knappen”
Då märker man att det inte längre finns riktiga brytare.
av pergrein
improwise skrev: Ah, tack för info! Är det jag som råkat köra fel bilar senaste åren eller är det inte lite av "standard" att man först ska tända bilens elektronik innan radio osv fungerar? Aktiveras även Sensus-systemet då, så man typ kan göra bilinställningar och sånt på samma sätt trots att bilen är avstängd?
Nej, vissa saker går inte att göra...

Mvh
Per
Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]

Gjorde detta innan mitt förra inlägg Fel[…]