Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LionKing75
Eftersom jag bytt inredning i bilen (till 98:ans V70) så har jag numera sätesvärme i baksätet inkopplat.
Det låg fördragna kablar, som passade på sätena och ryggstödet, vilka jag kopplade in. Frågan är bara:

- Vart hittar jag andra ändan på det kablaget? (ville inte lyfta hela mattan för att leta)
- Finns det några knappar att köpa, och vart monteras dessa?

Mvh
Johnny
Användarvisningsbild
av Nexus
På bilar med värme i baksätet sitter en knapp baktill på förvaringsboxen mellan framstolarna.
Användarvisningsbild
av LionKing75
Nexus skrev:På bilar med värme i baksätet sitter en knapp baktill på förvaringsboxen mellan framstolarna.
Ok. Tror du att man kan köpa dessa delar löst, och montera in de, eller åker man på att köpa en hel mittkonsoll? Det finns nämligen ingen lucka...
Användarvisningsbild
av LionKing75
Lucif3r skrev:ptja, det är väl bara fram med med dremmeln och slipa :)
Knapparna bör du väl kunna köpa på skroten för typ 20kr.
Var ner och kikade i bilen, och det finns två luckor i mittkonsollen bak vid askkoppen. Där är det nog tänkt att knapparna ska sitta. :) Problemet är bara att det inte fanns några kontakter att liggandes i närheten för att ansluta till de tänkta knapparna. Men de kanske ligger i sidan, under mattan eller någe. Blir nog att riva mittkonsollen och kika efter. Märkte då att det lär blir svårt, eftersom man isf måste riva växelspaksknoppen och damasken om man vill få bort konsollen helt. Nu är det förvisso så att min damask är trasig, så det ska ändå bytas. Får passa på att kolla upp kablaget till sätesvärmen när jag ändå ska byta damasken...
Användarvisningsbild
av Perc
Jag är inte hundra på hur det ser ut på 850, men min förra V70 från 97 hade baksätesvärme. Knappen var av återfjädrande typ, dvs den lämnade inte intryckt. När jag tryckte på den hördes ett relä som slog på, av, på, av om vartannat. Jag gissar att dom valt denna lösning för att värmen alltid ska stängas av då man slår av tändningen. Som förare ser man ju inte om en knapp i baksätet lämnat intryckt eller inte.

Med denna yrsel försöker jag få fram att det kanske behövs ett relä också, och inte bara en knapp?

Sen har jag för mig att ivf nån årsmodell av 850 har knappen framme vid växelspaken. Det finns ju fyra platser för knappar där. Sätesvärme förare, sätesvärme passagerare, automatlådans körprogram och så en fjärde, som på min 850 var tom. Har aldrig sett nån 850 som haft nån knapp där. Kanske den är till för baksätesvärmen?
Användarvisningsbild
av LionKing75
Perc skrev:Jag är inte hundra på hur det ser ut på 850, men min förra V70 från 97 hade baksätesvärme. Knappen var av återfjädrande typ, dvs den lämnade inte intryckt. När jag tryckte på den hördes ett relä som slog på, av, på, av om vartannat. Jag gissar att dom valt denna lösning för att värmen alltid ska stängas av då man slår av tändningen. Som förare ser man ju inte om en knapp i baksätet lämnat intryckt eller inte.

Med denna yrsel försöker jag få fram att det kanske behövs ett relä också, och inte bara en knapp?

Sen har jag för mig att ivf nån årsmodell av 850 har knappen framme vid växelspaken. Det finns ju fyra platser för knappar där. Sätesvärme förare, sätesvärme passagerare, automatlådans körprogram och så en fjärde, som på min 850 var tom. Har aldrig sett nån 850 som haft nån knapp där. Kanske den är till för baksätesvärmen?
mmm... intressant läsning där, med de återfjädrande knapparna. Bra att veta, så man inte går och köper samma knapp som fram. Dessa knappar kostar 244:- (i skrivande stund) på Bilia...

Gällande din extra plats vid växelspaken, så har jag sett att någon satt reglaget för färddatorn där. Jag har inte ingen extra plats. Har bara två, och de är till sätesvärmen i framstolarna...
Användarvisningsbild
av Taxen47
Enligt reservdelskatalogen så är det två olika knappar och de ser ut att sitta som du skriver,på var sida om askkoppen där bak. Vänster knapp har nr 9128542 och höger nr 9128541
Användarvisningsbild
av LionKing75
Taxen47 skrev:Enligt reservdelskatalogen så är det två olika knappar och de ser ut att sitta som du skriver,på var sida om askkoppen där bak. Vänster knapp har nr 9128542 och höger nr 9128541
Kanon. Bra info!
Vet du om de är återfjädrande eller ej?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]