Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
poan skrev:Hej Loner
Det du vill ha med dig till sommarstugan rymms utan problem i såväl S80 som amazon.
Jag hävdar fortfarande att dagen ungdomar lever i/på en värld av myter och uppskruvade behov. Vilket även inkluderar storlekan på barnvagnar.
Den som inte får in en familj på 4 - 5 (oavsett åldrar) i en S80 borde ta och ägna rätt så några timmar eller dagar åt att fundera över sin situation och sina behov.
Enligt min bestämda mening är det ytterst få som för famijjebruk behöver en kombi.
Trådskaparen har bara anfört ETT barn som kriterium för sitt val.
Pojkar ta och koppla av. Ta lite obekvämlighet, det går över. Ni bryter inte ryggen. Lägg pengarna på nåt viktigare.
P-O
Synd jag inte tagit kort på den packning man haft med sig när man åker på semester med barn, märk ETT barn.
Att få med denna _nödvändiga_ packning i en S80 är helt att glömma. Man får med barnvagnen inget mer.
Sen pratar du om att åka 4 eller 5 i en S80, att sitta 3 bak i S80 är inget man gör för skojs skull, absolut inget man gör under en långresa till semestern eller liknande.

Nä vi måste inse att du P-O och jag har helt olika uppfattning om vad som är trångt och vilken packning man behöver ha med sig.

köp en kombi annars kommer du att ångra dig!

/L (som kör kombi och äger en takbox)
Senast redigerad av 1 Loner, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
Jo, då blandar jag väl mig i lite grann oxå ;-)
För min del (1 barn à 6 år) funkar det alldeles utmärkt med en S60 för våra behov. Förhoppningsvis väntas tillökning framledes och inför köpet av modern bil (vintern -04) så testades S60 med barnvagn (emmaljunga, MY -01), lite packning och några kassar mat. Vi har oxå sommarstuga.
Det funkar ok. I bland kan passageraren få ha någon påse mellan benen, annars funkar det bra.

F.ö. har jag transporterat gräsklippare (ihopfälld) och trimmer i bagaget + två madrasser. Visst, det blev ingen plats över.
Problemet som jag ser det är ju lastvinkeln som mera påminner om brevlådeinkast än något annat..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag håller med Poan
Köp s80:n
VAd gör det om man måste ta bort 2 hjul på vagnen när den ska med
Det tar ca 1 minut mer, det kan man leva med, bara för att ma nska ha barn måst man itne ha en kombi.Visst det kan ske är lie smidigare men vad gör man när barnen börjar bli 3-4 år o man inte behöver ha en stor vagn med sig.
Bara byta bil säger ni? Visst men alla här i världen är inte gjorda av pengar.
Ta s80:n ingen snack om saken
av Hemgårn
så man har inte någon nytta av en kombi efter det att barnen blivit stora? Hehe, jag tror snarare att du fraktar mer och mer grejer längre fram. Säg så här: Vill du ha möjligheter framöver? köp en kombi istället. Ungarna ska ju ha med sig trehjulingen till farmor, golfbagar, hockeytrunkar, datorer till LAN-weekends, med mera. S80 är ingen familjebil. :)
av matzen10
Hemgårn skrev:så man har inte någon nytta av en kombi efter det att barnen blivit stora? Hehe, jag tror snarare att du fraktar mer och mer grejer längre fram. Säg så här: Vill du ha möjligheter framöver? köp en kombi istället. Ungarna ska ju ha med sig trehjulingen till farmor, golfbagar, hockeytrunkar, datorer till LAN-weekends, med mera. S80 är ingen familjebil. :)
Farmor köper 3-hjulingen och har den hemma hos sig. Ungarna spelar schack istället för hockey. Laptop till LAN-weekends får plats.
Nä men skämt åsido; klart att det funkar bra med en S80 för normalfamiljen med normalbehoven. En fråga om design vs. praktikalitet, tja..Många argument åt båda hållen har ju trådskaparen fått nu i alla fall.

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av Loner
Håller med Hemgårn.
Små barn, små bekymmer. Stora barn, stora bekymmer...

Får ni med er en barnvagn och en snowracer i skuffen på en sedan?

/L
av Hemgårn
S80 är en väldigt bekväm och skön bil att resa långt i - det är V70n också. Men smaken är som baken... ;) Är det fråga om pris blir iofs valet lättare om du får en bra pris från svärfar eller hur det nu var med den saken. Är du beredd att pynta runt 140kkr så får du en bra v70. Inte med tokturbo/200+HK men en bra familjebil. Jag har en jubileumsV70n -03 (MY02) som är superskön och som lastar grymt bra. Om det bara hade varit sambon och jag så skulle jag antagligen köpt en S60 eller S80 istället men.. det är långt till farmor och till Gotland vill man ju ha med sig lite grejer. ;)

Lycka till med dealen hur som helst!
av haxpet
Jag hade själv en S60 innan vi fick första kotten, men efter första turen med familj och barnvagn så var det inte svårt att byta till en V70.

Barnvagnen gick in i S60, men restan fick man packa i plastpåsar eller i mjuka väskor och kila in där det gick.

Men jag skulle gärna ha S60 kvar om det skulle ha gått, men så blev det inte.
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Hej

Jag är förespråkare för v70. Men i detta fall tycker jag att du ska slå till på s80:an för att sedan hålla ögonen öppna och vänta in en vettig V70:a.

Det funkar utmärkt med en sedan till barn...men efter ett tag märker man att herrgårdsvagnsbehovet kommer smygande. Har själv gjort samma resa och kör idag själv V70.
av poan
Jag känner igen hergårdsvagnsargumenten från min 29:årige son, som har en 6-månaders.
Helt klart att den som reser ofta, långt, har stor familj och hundar väljer herrgårdsvagnen. Då är V70 ett bra alternativ.
P-O

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]