Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lösning: Bytte vevaxel-givaren och detta gjorde så att bilen mår som den skall igen!

Hej,
Efter många timmars letande på både google, här och div andra forum, så har jag bestämmt mig för att fråga er ,

Till mitt problem,
JaG har en 945 Turbo (165hk) -95,
Den har rullat 41500 mil nu ungefär,
Servad med olja , olje filter, luft filter mm var 1000:e mil aedan den hämtades ut från fabriken.

Nu på senare tid har den börjat dö vid körning,
Vid rödljus, och allmän tomgång,
Det som händer är att varvräknaren dör, ihop med att bilen slutar tända.
Jag har bytt tändförstärkarmodulen, tändspolen, tändkablar, tändstift, testat med 3 olika tändboxar, dvs 3 olika guldboxar, varav 2 av dom är orginala.

Det verkar som att den fortfarande matar på bensin, då när den kommer igång igen smäller till ljudligt i avgas röret,

Även lambdalampan är tänd tilloch från, dock verkar det inte finnas något direkt samband mellan detta, då bilen kan dö även när lampan ej är tänd.

Ja, detta är väl en sammanfattning, vet inte hur man kan förklara det på ett bättre sätt.

Ytterst tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Mattias
Senast redigerad av 1 ConCerta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara glappkontakt i tändsystemet, dålig vevaxelgivare, defekt avstörningsrelä för spridarna eller dålig jord till detta.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av ConCerta
Okej,

Vart sitter avstörningsrelät för spridarna?
Skulle detta kunna få varvräknaren att dö i samband med att bilen dör?
Jag tänker att, om de har med soppan att göra så borde inte varvräknaren dö?
Den är alltså död även när motorn snurrar runt.

Vevaxelgivaren säger du, den har jag vart inne på också,
Har dock inte hittat nån återfördäljare i mitt närområde för en sådan.

Updatering:
Beställde en vevaxelgivare från skruvat.se,
Även om den inte är kass skadar det säkert inte med en fräsch då den som sitter nu ändå suttit där 41000+ mil,

Men innan den landar i brevlådan, finns det något sätt att kontrollera min nuvarande givare?

Mvh Matte
av stusshyttan
Jag har ett par trådar uppe om ett liknande fel på en gammal B230A, där förstås hela elsystemet är så mycket enklare. Samtidigt är din beskrivning av felet EXAKT som min. Jag har också gjort allt du har gjort, plus att jag har bytt hallgivare och jag får trots det ingen gnista. När jag sedan kontrollmäter (så gott jag begriper) resistanser över alla stift på alla inblandade komponenter får jag SAMMA värden som på lånedelar som bevisligen funkar på andra bilar!!! Är detta verkligen möjligt...???

En fråga som inställer sig är om tändsystemet alls matas med ström över nyckeln??? Har du kollat det? Är det någon som vet exakt var tändsystemet hämtar in strömmen? Kan man tjuva ström direkt från batteriet och testa?
av tuxedo
"Skulle detta kunna få varvräknaren att dö i samband med att bilen dör?
Jag tänker att, om de har med soppan att göra så borde inte varvräknaren dö?
Den är alltså död även när motorn snurrar runt."

Där tycker jag att du tänker rätt och jag tror mest på att det är vevaxelgivaren (impulsgivaren) som håller på att ge upp eftersom varvräknaren dör.
Tror inte det ger så mycket att mäta på den då felet brukar vara intermittent.

Den gamla vevaxelgivaren kan sitta fast om du har otur, så var försiktig så du inte bryter av fästörat, för det är av plast.
Om den sitter fast försök att ha på lite oxidlösningsmedel runt givaren och vrid den sedan fram o tillbaks sedan du lossat fästskruven, så den lossar innan du försöker dra upp den.

Det du kan göra medan du väntar på givaren är att motionera kontakten ev. med oxidlösningsspraj.
Men även om det hjälper så tycker jag att du ska byta givaren om det går bra att få loss den gamla.

Spridarrelät (Radioavstörningsrelät på Volvospråket) sitter på höger innerskärm strax framför expansionskärlet.
Det är svart. Har du elektrisk kylfläkt sitter också det relät bredvid. Dom ska vara lika.
Jordningen till reläspolen sitter på sidan av strålkastarinsatsen på samma innerskärm.
Det jordningen brukar bli dålig då den är ansluten endast med flatstiftkontakt.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av ConCerta
Tack för ditt svar tuxedo.

Jag har haft loss givaren 2 gånger, och den lilla pinnen eller vad man ska säg som sticker ut, den va i mindre vackert tillstånd, mycket oxid, gjorde rent så gott det gick, och en mindre förbättring blev det,
Men efter ett gäng mil så började den strula igen.

Och det relät har jag letat efter nu på morgonen.
Kan bara hitta en kabehärva (vid stötdämparen)) , och några kontakter som ej är inkopplade. Men inget relä.
Jag har den vanliga "analoga" kylfläkten också.

Men min vevaxelgivare trillar ner i brevlådan idag enligt skruvat.se och schenker :)

Får hoppas det är den som är boven i dramat,
Denna jäkla bil har kostat multi bara denna månaden i reservdelar !

Mvh ConCerta
Användarvisningsbild
av ConCerta
Så, nu är den nya givaren monterad och testad, från 4-500rpm tomgång till 900rpm ungefär, samt en stabil tomgång och även mindre ryckningar under gaspådrag!

Imorgon så skall alla tester genomföras, där bilen dog förut, dessa är
[*] 10Mil motorväg
[*] rödljus samt stopplikter
[*] segdragna omkörningar
[*] start & stopp

Om bilen inte dör under något av dessa ställen, så måste det varit vevaxelgivare !

Annars... Ja då får man väl så snällt åka till bilia och be om en felkods-läsning!

Vilket fall, tack ska ni ha för er hjälp såhär långt :)

Med vänlig hälsning,
av tuxedo
Du hör väl av dej efter testet.

Den lilla "pinnen" som sticker ut är järnkärnan i givarspolen och det är viktigt att den är ren.
Men vevaxelgivaren brukar normalt inte hålla 40 000 mil så det är nog bara att byta den, och det var ju bra att den gamla inte satt fast.

Hoppas bara att den är av rätt sort från skruvat.se.
Själv köper jag alltid tänddelar av Volvo orginal.
Blås gärna in lite kontaktspraj i givarkontakten på kabeln också.

Spridarrelät sitter där jag beskrev på 91-94 årsmodeller, kanske det är placerat på annan plats på 95:an.
Tycker du ska ringa Volvo och fråga var det sitter på din årsmodell för det är nästan lika vanligt med dåliga lödningar på detta relä som på systemrelät och det kan vara bra att veta var det sitter för framtida ev. fel på det.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av ConCerta
Hej igen,

Bilen klarade testet galant ,
Dock befarar jag att lmm är kass, då bilen går bättre om man kopplar ur för att sen kopplar in lmm igen, den få än stabilare tomgång och svajar inte i varvtalet vid plötsliga stopp.(lambda lampan lyser)

Så det blir förbi biltema idag och införskaffa en sådan.

Ni ska ha jätte stort tack för er tid :)
Med vänlig hälsning, ConCerta

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]