opA skrev:mikebike skrev:opA skrev: trodde först de va en roligare variant av D5:a på +250 dieselhästar
Ja, det ÄR en roligare variant av D5, och 250 hkr räcker inte!
Enligt transportstyrelsen går den som 205 hästare så något värre än så verkar de ju inte vara
Enligt Volvo är den på 215 + 70 hkr:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8604094.ab
En liten rapport från min provkörning:
Det är imponerande hur de fått ihop allt, det blir ju en del system som skall samarbeta om man har en dieselmotor som driver framhjulen och/eller laddar batterierna, och en elmotor som driver bakhjulen eller laddar batterierna när man motorbromsar.
Bilen är alltså bakhjulsdriven ibland, och i olika grad fyrhjulsdriven i andra fall.
Antisladd lär ha krävt en del extra programmering, misstänker jag.
Bilen är väldigt tyst, den startar alltid på el (hybridläge) och dieselmotorn startar normalt inte förrän man kommit upp i fart och då hör man den inte!
Undantaget är om man väljer läge Power, eller flyttar växelväljaren till manuellt, då går dieselmotorn hela tiden.
Även i läge Pure som har beskrivits som ren eldrift startar dieselmotorn om det behövs, men ”tröskeln” är högre, i princip krävs det full gas eller att batteriet är nästan slut.
Till skillnad mot många andra hybridbilar med ”elektrisk bakaxel” kan batterierna laddas av diselmotorn via en extra högspänningsgenerator även om bilen står still. Om man trycker på knappen AWD ser systemet till att det alltid finns tillräckligt mycket kraft i batteriet, så att man inte blir stående med en framhjulsdriven bil mitt på en åker (något som tydligen kan hända med Lexus).
Jag hatar ju automatlådor i allmänhet, och sådana med hydraulisk momentomvandlare i synnerhet. Särskilt ihop med turbomotorer som har en viss fördröjning, vilken adderas till momentomvandlarens slirande.
V60 D6 har ingen sådan fördröjning alls i läge Power! Elmotorn går in och stöttar direkt, faktum är att jag tyckte det var lite väl brutalt!
Standardläget, Hybrid, ger bättre komfort och lugnare gasrespons, men ändå mindre ”slir” än en konventionell automatlåda.
Apropå att köra med växelväljaren i manuellt läge, jag testade aldrig detta under körning eftersom bilen saknade varvräknare!
Annars har den en helt digital diplaybaserad instrumentering, snarlik den som kommer på V40, och det är inte alls omöjligt att det går att välja att se varvtal om man klickar runt i menyerna…