Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
#650911
Andis skrev:Ahhhh gamla D6 märkningen tillbaka.

Men hade ju varit kul med en 6 cyl diesel i nya V70 med D6 märkning på :-)
De va precis något sådant jag hade hoppats på.. men ibland är man allt lite efter :mrgreen:
av Micke008
#650926
opA skrev:
mikebike skrev:
opA skrev: trodde först de va en roligare variant av D5:a på +250 dieselhästar
Ja, det ÄR en roligare variant av D5, och 250 hkr räcker inte!
Enligt transportstyrelsen går den som 205 hästare så något värre än så verkar de ju inte vara :P
Fast ioförsig brukar de ju bara stå lite allt möjligt på T-styrelsen när de inte är riktigt släppta bilar än..
Det ser ut som det är samma sak med andra hybrider, man skriver EL som alternativt bränsle men inte någon effekt.
Kollade på en Prius och en Lexus.
Så frågan är vem som börjar trimma sin hybrid först, nya större batterier och kraftigare motorer. Transportstyrelsen verkar ju inte bry sig än så länge...
av mikebike
#650934
opA skrev:
mikebike skrev:
opA skrev: trodde först de va en roligare variant av D5:a på +250 dieselhästar
Ja, det ÄR en roligare variant av D5, och 250 hkr räcker inte!
Enligt transportstyrelsen går den som 205 hästare så något värre än så verkar de ju inte vara
Enligt Volvo är den på 215 + 70 hkr: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8604094.ab

En liten rapport från min provkörning:

Det är imponerande hur de fått ihop allt, det blir ju en del system som skall samarbeta om man har en dieselmotor som driver framhjulen och/eller laddar batterierna, och en elmotor som driver bakhjulen eller laddar batterierna när man motorbromsar.
Bilen är alltså bakhjulsdriven ibland, och i olika grad fyrhjulsdriven i andra fall.
Antisladd lär ha krävt en del extra programmering, misstänker jag.

Bilen är väldigt tyst, den startar alltid på el (hybridläge) och dieselmotorn startar normalt inte förrän man kommit upp i fart och då hör man den inte!
Undantaget är om man väljer läge Power, eller flyttar växelväljaren till manuellt, då går dieselmotorn hela tiden.
Även i läge Pure som har beskrivits som ren eldrift startar dieselmotorn om det behövs, men ”tröskeln” är högre, i princip krävs det full gas eller att batteriet är nästan slut.
Till skillnad mot många andra hybridbilar med ”elektrisk bakaxel” kan batterierna laddas av diselmotorn via en extra högspänningsgenerator även om bilen står still. Om man trycker på knappen AWD ser systemet till att det alltid finns tillräckligt mycket kraft i batteriet, så att man inte blir stående med en framhjulsdriven bil mitt på en åker (något som tydligen kan hända med Lexus).

Jag hatar ju automatlådor i allmänhet, och sådana med hydraulisk momentomvandlare i synnerhet. Särskilt ihop med turbomotorer som har en viss fördröjning, vilken adderas till momentomvandlarens slirande.
V60 D6 har ingen sådan fördröjning alls i läge Power! Elmotorn går in och stöttar direkt, faktum är att jag tyckte det var lite väl brutalt!
Standardläget, Hybrid, ger bättre komfort och lugnare gasrespons, men ändå mindre ”slir” än en konventionell automatlåda.

Apropå att köra med växelväljaren i manuellt läge, jag testade aldrig detta under körning eftersom bilen saknade varvräknare!
Annars har den en helt digital diplaybaserad instrumentering, snarlik den som kommer på V40, och det är inte alls omöjligt att det går att välja att se varvtal om man klickar runt i menyerna…
Användarvisningsbild
av StringerBell
#650968
När, och hur, är det tänkt att den dieselmotorn någonsin skall komma upp i arbetstemperatur?
av mikebike
#650977
StringerBell skrev:När, och hur, är det tänkt att den dieselmotorn någonsin skall komma upp i arbetstemperatur?
Vid långkörning? :wink:

Den har ju standardmonterad dieselvärmare, men jag undrar hur startkriterierna i Auto-läge ser ut för den?
Det är väl knappast meningen att den skall hålla motorn varm i alla lägen?
Kupéluften har f.ö. en elektrisk värmare.

Och hur blir det med serviceintervallen?
Är det alltid 12 månader, trots att dieselmotorn kanske bara har gått några timmar på ett år?
Det kanske är befogat med tanke på alla kallstarter....
Användarvisningsbild
av StringerBell
#650980
mikebike skrev:
StringerBell skrev:När, och hur, är det tänkt att den dieselmotorn någonsin skall komma upp i arbetstemperatur?
Vid långkörning? :wink:

Den har ju standardmonterad dieselvärmare, men jag undrar hur startkriterierna i Auto-läge ser ut för den?
Den kommer väl elda på tills motorn kommer upp i arbetstemperatur. Vid kallt väder så går det fortare när motorn är avstängd pga luftöverskottet vid låg belastning vädrar ur överskottsvärmen från dieselmotorer. Eftersom uppvärmningsförbrukningen aldrig är med i några officiella förbrukningssiffror så gör det ju inget om värmaren får gå mycket.
av mikebike
#650988
StringerBell skrev: Eftersom uppvärmningsförbrukningen aldrig är med i några officiella förbrukningssiffror så gör det ju inget om värmaren får gå mycket.
För den som betalt en halv miljon för en extremt snål bil så spelar nog den faktiska förbrukningen en viss roll.

Jag kan tänka mig att utvärdera en D6 under ett år, bara för att jag är så snäll. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#650998
mikebike skrev:
opA skrev:Vad tror ni om Volvos nya D6:a att den kommer innehålla för skoj ?

Någon som har förhandsinformation ? :)
Jag var där!

Det vill säga på provkörning utanför Grand Hotel i Saltsjöbaden.
Samma här, tycker mest att det är fantastiskt att den fungerar så bra som den gör! Dock hade jag gärna haft en 90/110 väg eller nått att köra den mer på, man hinner ju inte liksom inte känna hur den beter sig. Visst är den tyst, men den låter lite som ett pendeltåg när den startar, elmotorerna låter ju faktiskt lite även om vibrationerna "saknas".
av mikebike
#651012
Nja, på motorväg är den ju mest framhjuls/dieseldriven, det är inte direkt unikt.
Jag hade gärna kört den på halt underlag, det hade varit intressant.
av 2444ever
#651077
Har Volvo någon form av "tillagt" motorljud när endast elmotorn går?
Såg för ett tag sen något reportage om ett känt märke som hållt på o pula med ett konstgjort motorljud några år. Minns inte märke, eller om det var något skämt som jag inte fattade. Men det är väl lite av ett problem i stadstrafik att bilarna kan bli för tysta med eldrift.

Själv var jag nära att bli påkörd av bil när jag cyklade just för att jag inte hörde den smyga fram bakifrån. Nu var det nog ingen elbil, men bilarna är ju tystare ren allmänt nuförtiden.

Om jag skulle behöva byta CEM, kan jag d&arin[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]