Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag vågar påstå att jag har hyfsat bra koll på bilar och motorer men just överladdning och styrningen av densamma med alla ventiler och slangar är ett svart hål i min kunskapsbank.

Jag har ett tag haft problem med tvekande vid fullgasacceleration - ibland går den fint men ibland hackar den och tvekar. Jag har ännu inte uteslutit tändningsfel - stiften är bytta men jag har inte orkat kontrollera spolarna ännu - men efter lite grävande insåg jag att det även kan bero på t.ex kärvande wastegate.

Jag antar att det är wastegateklockan och dess stång jag hittat här när jag stack ner telefonen och fotade.

Bild

... och den går inte att rubba med handkraft då motorn är avstängd. Det är något som sviktar några millimeter den då man rycker i den men den går inte att flytta på. Är det normalt?

Det gäller en 2.5T -03.
Du ska kunna dra i den ut från klockan säkert 10mm om den nu är i sitt stängda läge. Om den inte går att rubba så kan laddtrycket inte styras av motorn. Om laddtrycket blir för högt så kan felkoden ECM-6805 sättas. Känns bilen slö eller liknande som om turbon inte laddar som den ska, t.ex. om wastegaten skulle vara i öppet läge?
Användarvisningsbild
av Perc
Ibland går den fint, och på lägre varv går den alltid bra med trevligt turbosug. Det är bara vid fullgas och höga varv som den hackar och tvekar.

Jag har en felkodsläsare från dealextreme, den hittar inga koder. Kommunicera med bilen går bra, den kan t.ex visa varvtal och sånt i realtid.

Ska den vara lätt att dra ut?

Hur stor operation är en ev. smörjning? Jag har förstått att wg-stången är nåt som kan justeras, men det vill jag helst slippa. Kan man plocka bort den utan att riva halva bilen och utan att sabba justeringen?
På min bil är det ett visst motstånd i den men man behöver inte ta i särskilt mycket. Det känns som klockan är fjäderbelastad. Jag tror inte det går att ta isär klockan för att smörja delarna men om du får armen att röra på sig så kanske det går att smörja genom hålet för armen i klockan. Du kan ta loss hela wastegate-klockan och armen utan att tappa justeringen då det är längden på armen som är justerbar. Men om du byter klockan/armen så bör du göra en justering. Om du tar bort värmeskölden så ser du bättre hur det ser ut. Att byta klockan/armen är inget större jobb när du fått bort värmeskölden som sitter med några skruvar.
Användarvisningsbild
av Perc
Fick grepp om wg-stången med en liten polygrip och då gick den att rubba ungefär 10mm. Inget kärvande eller så. Vräkte dock på med WD-40 ändå och motionerade lite. Åkte ut och testade, accelerationen kommer fortfarande klimpvis.
Användarvisningsbild
av Perc
Hm, nu går bilen bra. Antingen var det min smörjning förra helgen som gjort nåt i efterskott eller så var det det faktum att jag lät balansera däcken i veckan och noterade att ena framhjulet inte var helt runt. Fälgen är bra, men däcket är inte helt friskt.

Däcken balanserades om, det ofriska däcket sattes bak och nu är accelerationen jämn och fin. Kan inte begripa vad det beror på. Jag har inte haft nån blinkande STC-lampa vid acceleration och att slå av STC har inte heller gjort nån skillnad.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]