Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Min tuta fungerar inte. Jag har felsökt en del och kommit fram till att det är varken hornen eller kontakten i ratten som är felet, utan jag antar att det ligger antingen i jordpunkten eller i kabeln mellan signalhornen och kontakten. Men jag tänkte bara kolla så att det inte finns nåt relä eller nåt till det innan man ger sig in på mer avancerade grejer. Det ser inte ut som det gör det på kopplingsschemat i Haynes-boken, men man vet ju aldrig. Så är det nån som vet så är jag tacksam för svar.

Sen är det även så att jag har problem med helljuset, det stannar inte på så att säga. Det går utmärkt att blinka men om jag släpper spaken så slocknar det. Jag hade detta felet för ett tag sedan, men då försvann det av sig själv. Det känns ju som att det borde vara relät, men jag har testat att flytta runt de olika reläna i säkringsboxen under huven, men det är samma fel oavsett. Finns chansen att alla de reläna är trasiga eller sitter det något mer relä nånstans, t.ex. det vid säkringsboxen i kupén? Ni som har fungerande helljus, hakar spaken upp fysiskt när man slår på helljuset, eller återgår den alltid till utgångsläget? Funderar om det är själva spaken som är felet kanske.

Och är det nån som vet nån bra verkstad i södra Stockholm om man blir tvungen att lämna in den och vill slippa Bilia?
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du ljusvredet i halvljusläge?

/Martin
Användarvisningsbild
av uno83
Japp, det har jag.

Ingen som vet om det finns nåt relä till tutan? Börjar misstänka att kopplingsschemat i Haynes http://uno.ath.cx/kschema.png inte stämmer så bra, då färgen på kablarna som kommer vid ratten inte alls stämmer överens.
av jonas_lindquist
Tjenare!

Helt färsk i forumet. Har samma problem med helljuset på en v40 fas 2. Jag vet att spaken inte skall "fastna" i helljusläge. När man drar i spaken så helljustutar man bara. Några idéer?

//Jonas

P.s. har haft farsans bil i två veckor. Under denna tid har förutom ovanstående, så har jag fått byta pinnbult höger bak, transistor till AC:n och halvljuslampa. En grej till och jag sänker bilen i hamnen! ;-)

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]