Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoCool
#650490
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#650500
kamilenski skrev:Vad är normal tryck i systemet då motorn är avstängt?

Och kan det vara för lite gas fast det är 4 Bar i systemet ej igång?
Jag har inte siffrorna på vid vilket tryck som gasen kondenseras i rådande temperatur.

Det fungerar på följande sätt:
Vi börjar med ett tomt system och börjar fylla på gas.
Då ökar trycket i systemet ju mer vi fyller på gas.
Tills den punkt när trycket blir så högt att gasen börjar kondensera. (Vi antar för exemplet skull att detta tryck är 4bar vid dagens utetemperatur.)

Trycker vi i mer gas överstiger trycket 4bar, och gasen som ger det överskjutande trycket börjar kondensera. Volymen i den vätska som gasen bildar är någon promille av volymen i gasform, så gasen övergår gärna i vätskeform för att ge mer utrymme till gasen som finns kvar.
Från den punkten kommer gasen att befinna sig i ett jämnviktstillstånd där all extra gas man trycker i övergår i vätskeform. Därför kommer trycket inte att öka över 4bar oavsett hur mycket gas som finns i systemet.

Ökar temperaturen på gas-vätskan så börjar gasen i vätskeform att koka tills det ökade gastrycket i systemet motverkar kokningen och en ny balans uppstår vid den högre temperaturen.

Summering:
Så länge det finns så mycket gas i (det stillastående) systemet att en del av gasen finns i vätskeform så är gastrycket endast beroende på gasens temperatur, inte den totala mängden gas.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
av kamilenski
#650503
AutoCool
Tackar! En fråga till. Om man beslutar att byta exp.v. , behöver man inte byta torkfilter? Jag tror mig läst någonstans att vid varje demontering av systemet måste torkfilter bytas ut? I det fallet med inbyggd torkfilter, ska man byta kondensorn med???


Mabuse.
Tack. Nu förstår jag det.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#650512
dieselmagnus skrev:Min AC funkar fortfarande galant efter schimsningen. Den blåser kallare och luften är inte lika fuktig. Jag ska nog åka till en AC-firma och kolla gasnivån. Jag tänker då åka till en firma som är specialister på AC för det verkar ju inte som märkesverkstäderna kan detta så jättebra.

En liten fundering. Detta är ju ett slutet system och mängden gas borde ju inte förändras eftersom aggreationstillstånden bara ändras. Jag fysikläraren får inte ihop detta.
Jag resonerade på samma sätt som du först.
Sedan insåg jag att när själva kompressorn går så får vi i praktiken två separata system: högtrycksdelen där den största mängden gas samlas i vätskeform och där den resterande delen av tillgänglig volym innehåller gas under högre tryck (gasen har ju blivit varmare av att komprimeras), jag har för mig att det är mellan 8 och 12 bar, minns inte riktigt för det var några år sedan jag såg AC-meken fylla på min gamla Peugeot. En mindre mängd gas kommer finnas kvar på lågtryckssidan, och där endast i gasform.
Jag antar att man kan använda gastrycket på lågtryckssidan (och till viss del trycket på högtryckssidan) för att göra en grov uppskattning på hur mycket gas som finns i systemet, eftersom vi "vet" hur mycket gas som kommer att finnas i vätskeform på högtryckssidan när kompressorn går.


Edit: Jag trodde du menade hur en AC-serviceperson kunde avgöra hur mycket gas som finns i systemet.
Min AC-mekaniker brukade fylla på i smuttar tills AC:n blåste ca 5°C ur uttagen, och toppade sedan upp med ytterligare 50g. Det brukade bli 200g varje gång, vartannat år på Peugeoten.
av AutoCool
#650678
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
av lennart lundberg
#650771
Hej AutoCool!

En mycket, mycket bra och begriplig förklaring av det som kallas torkfilter. :lol:
Jag har nog haft lite tur :shock: vid mina tre ingrepp i AC systemet ”inte bytt torken” 8) men däremot har man låtit vakuumpumpen snurra på en längre tid ca 15 minuter eller mer. :wink:

Tack för informationen AutoCool :idea:
Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
#650852
15 minuter ???

Du kan ju se på trycket om du kokat ur all fukt. Men om du inte ser det så brukar man vakumsuga i 40 minuter om systemet var tomt, men fungerat nyligen.
av kamilenski
#650856
Med andra ord. Vacum i 40 minuter torkar torkfiltret?
av AutoCool
#650939
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
#650952
Haha. AC tech blir inre sura! Snarare tvärt om. Nu har du förklarat det så ingående, att alla kommer lämna bilarna till AC tech då vi dödliga saknar instrument! Nu vet vi att alla ingrepp måste avslutas med vac!

Nu till mitt problem. Jag är numera övertygat (100%) att det är strypventilen som spökar. Systemet är tömt på gas numera. Skulle du byta ventilen eller bara få igång den med värme och kanske demont/mont?
Bör man isf byta packningar?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]