kamilenski skrev:Vad är normal tryck i systemet då motorn är avstängt?Jag har inte siffrorna på vid vilket tryck som gasen kondenseras i rådande temperatur.
Och kan det vara för lite gas fast det är 4 Bar i systemet ej igång?
Det fungerar på följande sätt:
Vi börjar med ett tomt system och börjar fylla på gas.
Då ökar trycket i systemet ju mer vi fyller på gas.
Tills den punkt när trycket blir så högt att gasen börjar kondensera. (Vi antar för exemplet skull att detta tryck är 4bar vid dagens utetemperatur.)
Trycker vi i mer gas överstiger trycket 4bar, och gasen som ger det överskjutande trycket börjar kondensera. Volymen i den vätska som gasen bildar är någon promille av volymen i gasform, så gasen övergår gärna i vätskeform för att ge mer utrymme till gasen som finns kvar.
Från den punkten kommer gasen att befinna sig i ett jämnviktstillstånd där all extra gas man trycker i övergår i vätskeform. Därför kommer trycket inte att öka över 4bar oavsett hur mycket gas som finns i systemet.
Ökar temperaturen på gas-vätskan så börjar gasen i vätskeform att koka tills det ökade gastrycket i systemet motverkar kokningen och en ny balans uppstår vid den högre temperaturen.
Summering:
Så länge det finns så mycket gas i (det stillastående) systemet att en del av gasen finns i vätskeform så är gastrycket endast beroende på gasens temperatur, inte den totala mängden gas.