Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Hej.

Jag har en s60 2.4T. Jag har gjort 3 hjulinställningar senaste tre månaderna på olika firmor, men ingen lyckas få till det bra. Var på bilia senast, och han där fick till det perfekt faktiskt. Sen efter några dagar började bilen dra höger vid acceleration, och även ratten ligger aningen vänster. Först drog den bara höger vid gas och jämn gas, men räta upp sig när man släppte gasen. Nu däremot tycker jag den drar hela tiden. På bilia har dom gått igenom framvagnen utan att hitta något. Alltså vafan? Vad kan vara fel? Den sliter ju högerdäcket mer än övriga däck oxå..

Länkarmarna är bytta, liakså styrleder och fjäderbenslagringarna. Det mesta är fräscht.

Någon som har ett hum?

Mvh J
Användarvisningsbild
av CarMan
Däck...
av Hoffmeister2
Har testat med 3 olika däckuppsättningar.. Samma sak.

Fjädrar och dämpare vet jag inte. Men trycker jag ner fronten eller baken så gungar den ju inte.
Detta är ju helkonstigt..
Användarvisningsbild
av Vojje
Hoffmeister2 skrev: Fjädrar och dämpare vet jag inte. Men trycker jag ner fronten eller baken så gungar den ju inte.
Det där gamla Christer Glenning-testet kan du slänga i deponin.
Hjulupphängningarna är ngt mer genomarbetade nuförtiden jämfört med 70-talet, så skulle bilen de facto gunga (och till på köpet 3 ggr) vore det likvärdigt med körförbud.
av mollan
Hej !

Jag hade liknande problem fast det var efter att jag blivit påkört lite lätt vid höger baksida, smällen tog delvis på höger bakfälg.

Det blev inga större synliga skador mer än lite lätt skadad fälg, dock drog bilen åt höger efter detta samt att rattens normalläge vid drift rakt fram var ur läge. Det kändes som jag fick sitta och hålla emot lite hela tiden för att köra rakt fram :(

Jag påpekade detta på volvo vid försäkringsbesiktningen och då visade det sig att bakre bärarmen ( tror jag det var ) hade fått sig en törn, efter byte av denna samt en hjulinställning så var mitt problem ur världen.

Jag är absolut ingen bilmek på nåt vis men får för mig att det inte måste vara i framvagnen problemen ligger i sådana här fall, värt att kolla upp kanske om du inte redan gjort det.

Lycka till och informera gärna om du hittar en lösning

//Mollan
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]