Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Motorelektroniklampan tändes igår när frugan helghandlade. Väl hemkommen kopplade jag ur minuspolen i tio minuter, och därefter en provtur. Lampan tändes ej igen.
Har idag kört några mil och ingen lampa tänds, känner heller ingen skillnad på motorns uppförande.

Det enda ovanliga som skett med bilen på senare tid är att jag tömde i en halv flaska "Injection Cleaner" (eller ngt liknande) i tanken för en vecka sedan. Har väl ingen betydelse i detta fall är min gissning.

Lampan är som sagt släckt. Skall jag glömma det här eller kan det vara något elände på gång? Bör jag kolla felkoder? Har läst i detta forum om läckande vakuumslangar och fuktiga fördelarlock mm. Några trådar om "spjällhus" har jag också läst.

Vad föreslår ni - köra vidare och hålla tummarna?

(Felkoder kan jag väl inte utläsa själv? Krävs väl någon speciell läsare?
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
Har nu fått koder utlästa och det var kamaxelgivaren som felar.
Fixar jag det själv?

På meca.se finns det två varianter under rubriken "Fasgivare":
Kamaxelsensor (c:a 1400:-) och Impulsgivare (c:a 600:-)

"Kamaxelsensorn" liknar mest jmf med de bilder (på "kamaxelgivare") som jag hittat på forumet...? Korrekt?

Någon som har gjort bytet på Volvoverkstad? Kostnad?
Användarvisningsbild
av olindh
Det är den dyra kamaxelsensorn som du ska ha om du ska köpa nytt.

Den är inte så svår att byta, bara lossa en kontakt och skruva ut två skruvar. Det kan vara lite jobbigt att få ut den, man kan ta en skruvmejsel och bända lite i kanterna.
olindh skrev:Det är den dyra kamaxelsensorn som du ska ha om du ska köpa nytt.

Den är inte så svår att byta, bara lossa en kontakt och skruva ut två skruvar. Det kan vara lite jobbigt att få ut den, man kan ta en skruvmejsel och bända lite i kanterna.
OK, då gör jag ett försök på egen hand. Får vika den smått felplacerade tummen åt sidan så kanske det fungerar :D

Någon som vet priset för sensorn/ kamaxelgivaren med Volvo orginal? Att jämföra med meca.se som begär 1382:-
Sparkz skrev:Du har raderat felkoden och den kommer tillbaka? Om det bara var en gång så skulle jag nog vänta med att byta den, men kommer felkoden tillbaka så byt.
Skruvat är lite billigare: http://www.skruvat.se/Sensor-tandningsi ... 10120.aspx
Jag har plockat minuskabeln flera gånger men lampan tänds igen.
Kollade på Skruvat´s sida men hittade inte prylen. Kärt barn har många namn verkar det som. Har redan beställt via meca.se men tack i alla fall!
av andy78
Rudolfroffe skrev:
Sparkz skrev:Du har raderat felkoden och den kommer tillbaka? Om det bara var en gång så skulle jag nog vänta med att byta den, men kommer felkoden tillbaka så byt.
Skruvat är lite billigare: http://www.skruvat.se/Sensor-tandningsi ... 10120.aspx
Jag har plockat minuskabeln flera gånger men lampan tänds igen.
Kollade på Skruvat´s sida men hittade inte prylen. Kärt barn har många namn verkar det som. Har redan beställt via meca.se men tack i alla fall!
Du får inte upp något när du klickar på länken som föregående talar bifogade?
Den fungerar för mig.

Det kan ju vara läge att hälsa på […]

slungdiff på 945

Ställ dig med ett hjul på ishalka och e[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]