Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bobo69
Hej alla där ute !

Jag har en Volvo V70 2.5 T, årsmodell 2006 som har rullat 20000 mil.

Det jag undrar över är om man måste följa Volvos rekommendationer angående servce ?

Jag kör ca 1000 mil om året och det är 3000 mil eller 12 månader som gäller, i mitt fall kommer jag ju upp i månaderna.

Är det tvunget att serva den efter 12 månader ? Kan man inte köra 1000 mil till/ytterligare ett år ?

Tacksam för svar !
Du bestämmer ju själv hur du vill göra med din bil!
Jag skulle dock tro att det finns en tanke bakom VOLVOs rekommendation.

Kör man 3000 mil inom ett år (som jag personligen tycker är åt h-e för många mil mellan oljebytena) så kör man troligen rätt få korta sträckor och rätt många långa sträckor. De långa sträckorna gör att oljan blir genomvarm vilket är bra för både oljan och motorn. Då kan man köra "långt" mellan oljebytena.

Kör man 1000 mil per år eller mindre kör man förmodligen många korta sträckor där motorn och oljan inte hinner bli genomvarm. Och under de få gånger man kör långt kanske motorn inte hinner göra sig av med de skadliga ämnen som bildas i motorn och som sparas i oljan. Det enda sättet att göra sig av med de skadliga ämnena är då att byta oljan.

Själv körde jag min gamla SAAB 240 mil det senaste året och 90% av milen var 20-30 mil eller mer åt gången. Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att inte byta olja efter 1 år (=240 mil) utan köra ett år till med den.

Per L
Jag ser till att byta olja och filter efter 12 månader om jag inte kommit upp i "miltal för service". Det är en ganska billig kostnad med ett oljebyte, du behöver ju inte lämna in bilen till en auktoriserad volvoverkstad om det bara är oljebyte.
pang58 skrev:Jag ser till att byta olja och filter efter 12 månader om jag inte kommit upp i "miltal för service". Det är en ganska billig kostnad med ett oljebyte, du behöver ju inte lämna in bilen till en auktoriserad volvoverkstad om det bara är oljebyte.
Nu gäller inte detta denna bil. Men man bör även ha koll på kamremmen. Annars kan man nog göra lite som man vill med en bil över 16000mil enl mig.
Man tackar för alla svar.

Kamremmen är bytad på 17700 mil, (ska bytas på 18000 mil) och det känns ju skönt.

Jag tror jag gör som så att jag kör 2000 mil vilket är två år sen kan man lämna in den för basservice.
Kör man 2000 mil / år funkar allt oftast bra.
Kör man 1000 mil / år börjar man ligga i risklinjen för att vevhusventilationen sätterignsig & sillslut gör att du åker med för lågt oljetryck o får stora motorskador. så då ska man defenetivt byta olja minst var 12 månad, gärna tidigare om man kör mycke korta sträckor.
Bilar som står obrukade så kan oljan dra åt sig vatten eftersom när det blir varmt så förångas vattnet. Var man får göra som man vill men att byta olja enl serviceintervall är något man SKA göra tycker jag.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]