Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoCool
#650140
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
#650159
Det var som f*n.

När jag hittar den.

1. ska jag byta den direkt inkl packningar och sen be om att fylla systemet?
2. bara värma och knacka och sen be om att fylla systemet?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#650160
Min AC funkar fortfarande galant efter schimsningen. Den blåser kallare och luften är inte lika fuktig. Jag ska nog åka till en AC-firma och kolla gasnivån. Jag tänker då åka till en firma som är specialister på AC för det verkar ju inte som märkesverkstäderna kan detta så jättebra.

En liten fundering. Detta är ju ett slutet system och mängden gas borde ju inte förändras eftersom aggreationstillstånden bara ändras. Jag fysikläraren får inte ihop detta.
av kamilenski
#650213
dieselmagnus skrev:Min AC funkar fortfarande galant efter schimsningen. Den blåser kallare och luften är inte lika fuktig. Jag ska nog åka till en AC-firma och kolla gasnivån. Jag tänker då åka till en firma som är specialister på AC för det verkar ju inte som märkesverkstäderna kan detta så jättebra.

En liten fundering. Detta är ju ett slutet system och mängden gas borde ju inte förändras eftersom aggreationstillstånden bara ändras. Jag fysikläraren får inte ihop detta.

Om jag borrar ett litet hål, blir det samma mängd?
Om en packning blir gammal. Tror du den håller tätt till 100%?
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
#650223
dieselmagnus skrev:En liten fundering. Detta är ju ett slutet system och mängden gas borde ju inte förändras eftersom aggreationstillstånden bara ändras. Jag fysikläraren får inte ihop detta.
Systemet är slutet, i teorin.

I praktiken så har du temperaturväxlingar på 60 grader celcius mellan Januari och Juli. Vägsalt, stenskott, vibrationer osv. Kompressorn sitter på motorn och måste följaktligen vara ansluten mot resten av kylmaskinen med gummislangar där den lättflyktiga gasen kan gå rakt genom. Kylkretsen har också en massa kopplingar och skarvar som inte alltid är helt täta. Evapuratorn (inne i instrumentbrädan) kan samla skit där det samlas fukt, och sen börjar det rosta. Det är dock vanligare på t.ex 850 som inte hade kupéfilter som standard.

Jämför detta med ditt kylskåp som arbetar enligt exakt samma princip men med ett slutet system av lödda metallrör i en miljö som alltid håller 22 grader celcius ;)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#650326
Jo iofs det har ni rätt i. Klart att packningar och så inte håller 100% tätt. Ska göra en ac-service innan semestern
av kamilenski
#650375
Pratade med min mekaniker. Han instämmer att det kan vara expansionsventil
Men vet inte heller var den sitter.
av AutoCool
#650406
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#650415
Ja fick min AC lagad i onsdags. Det var kondensorn som va paj. Lågt tryck i systemet så kompressorn startade inte. Skulle kosta 8000kr att fixa på Rejmes (Volvo). Har köpt bilen på Volvohandlare och har Volvia som försäkringsbolag. Maskinskadeförsäkring till 15000mil. 5500kr betalade jag i självrisk.

Nu kyler ACn fint igen. Kom ner till +3 grader på luften som kommer till kupén.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]