Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hellman
Hur fungerar egentligen en orginal backkamera som är kopplad till RTI-skärmen på en XC90?
Eftersom skärmen normalt är nere, åker den upp så fort man lägger i R?
av KnotVillage
Ska du eftermontera? Vad har du för årsmodell? Skulle vara kul att sätta in i min men har en -05.
Användarvisningsbild
av Hellman
Tobbz; riktigt snyggt och ser proffsigt ut! Om jag förstår det rätt, så åker din skärm inte upp automatiskt, men du kanske oftast har den uppe?

Old KnotVillage; jag har en 2008, och det är eftermontage jag funderar på.

Jag är tveksam vad som är bäst, backkamera eller backsensorer. Tycker att man har så dålig sikt bakåt på en XC90 så jag skulle vilja nån sorts assistans, speciellt när man kör ungarna till olika aktiviteter och man ska försöka backa därifrån med massa andra ungar springande på parkeringarna.
Kameran är ju bättre på så vis att man verkligen ser vad som finns bakom bilen, men jag tror jag skulle tröttna på att skärmen flärpar upp och ner så fort man lägger i backen.
Villrådig...
av Tobbz
Hej, jag har det som så att så fort jag sätter stereon i tv-läge så åker skärmen upp, jag har nämligen telefon inkopplad så att jag kan lyssna på spotify eller se en film på rti skärmen.
Lyssnar jag på musik så är skärmen bara svart, lägger jag i backen så hoppar backkameransbild upp på skärmen och slocknar sedan när jag lägger i en annan växel och återgår till svart läge.
Annars har man på radion tex. så åker inte skärmen upp, och ska man backa då så vrider jag bara över stereon till tv-läget och skärmen åker upp.
av freezingalaskan
Jag eftermonterade backkamera på min XC90 av 09 års modell. Dyrt, men värt det. Nu saknar jag det i min XC70 som inte har GPS original, och det skulle nog bli extremt dyrt att installera.
Nackdelen med Volvos skärm som glider upp är att det kan ta goda 10 sekunder innan kameran kommer igång efter du startat bilen och lagt i backen. Senare backningar verkar vara lite snabbare. Om du har GPSn på så kommer kameran på ganska omedelbart.
Ett alternative kan vara Magellan GPS med trådlös kamera. Kolla http://www.magellangps.com/lp/back-up_camera/index.html eller gör en google sökning. Det finns kanske andra alternativ i Sverige om nu Volvoinstallationen är för dyr.

Det blir ingen mer bil utan backkamera för mig i framtiden, och ryktet går i USA att det blir lag på det här inom ett par år.

freezingalaskan

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]