- ons 30 maj 2012, 12:16
Jag ska byta olja på gräsklipparen närmsta veckan. Tror jag ska slå i en skvätt E85 i spilloljan bara för att se vad som händer.
Rådlös skrev:jpennerb: Etanolen späder inte ut någon olja eftersom den inte blandar sig med motorolja*. Möjligen skulle den kunna lägga sig som ett skikt över eller under oljan, beroende på densiteten. Men så strora mängder etanol kan det knappast finnas i oljetråget på en i övrigt frisk motor. Mellan markeringsstrecken på mätstickan brukar det vara en liter. Kör man dessutom motorn genomvarm i någon timma eller två, så har eventuell etanol kokat bort.Intressant, jag trodde som jpennerb, att etanolen blandar sig med oljan och därav det extra oljebytet. Då kan man ju verkligen ifrågasätta extra oljebytet på etanolbilar.
*Till tvåtaktsmotorer av äldre typ som har blandsmörjning krävs det speciella oljor om man skall köra på etanol. Dom finns.
Jag ska byta olja på gräsklipparen närmsta veckan. Tror jag ska slå i en skvätt E85 i spilloljan bara för att se vad som händer.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14