Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:jpennerb: Etanolen späder inte ut någon olja eftersom den inte blandar sig med motorolja*. Möjligen skulle den kunna lägga sig som ett skikt över eller under oljan, beroende på densiteten. Men så strora mängder etanol kan det knappast finnas i oljetråget på en i övrigt frisk motor. Mellan markeringsstrecken på mätstickan brukar det vara en liter. Kör man dessutom motorn genomvarm i någon timma eller två, så har eventuell etanol kokat bort.

*Till tvåtaktsmotorer av äldre typ som har blandsmörjning krävs det speciella oljor om man skall köra på etanol. Dom finns.
Intressant, jag trodde som jpennerb, att etanolen blandar sig med oljan och därav det extra oljebytet. Då kan man ju verkligen ifrågasätta extra oljebytet på etanolbilar.

Jag ska byta olja på gräsklipparen närmsta veckan. Tror jag ska slå i en skvätt E85 i spilloljan bara för att se vad som händer.
akterspegel skrev:Lite pinsamt.. när jag kom hem igår med min dyra olja och kollade nivån på betongplattan i garaget så var nivån helt plötsligt i ovankant på nivåmarkeringen på stickan..
Bilen lutade antagligen när jag kollade första gången..
Min XC60 är också extremt känslig för bilens lutning vid oljenivåkontroll, jag har aldrig varit med om något liknande förut. Jag kollar numer alltid på samma ställe (inbackad i garaget), allt annat är att ta som missvisande.

/Martin
Nja....vad jag lärt mig av bättre vetande ligger det till så att:
Etanolen har en "tvättande" effekt vilket medför att den fina oljefilmen som ligger på slitdelarna i motorn blir mer borttvättade än om man kör på en ren petroleumprodukt.

Rätt eller fel?

/J
Sorry för OT (men vet inte hur jag ska adressera frågan annars): MattiasD, kör du annorlunda med V60 jfr m V70? Det skiljer ju mindre än 10 % i förbrukning? Dessutom bör ju T4 vara mer etanoloptimerade än 2,5FT (som ju är en utveckling av en motor som kom 91)/PH
12000mil olja filter tändstift luftfilter kupe filter = underhållservice
13500mil olja filter = flexiservice
15000mil olja filter kupe filter = bas service
16500mil olja filter = flexiservice
18000mil olja filter kupe filter luftfilter kamrem + spännare och drivremmar på 231hk motorerna 2010-2011 ventilkontroll/justering = underhållservice
Varför behöver man byta tändstift så ofta? På T6 är det ju 12k mil?!

/Martin
Johannnes skrev:
squadron skrev:Tack. Är detta någon du hittat på nätet, eller något du hade i huvudet?

18000mila låter inge vidare billig :(
Ca 10-11 tusen!!!
Nästa år blir det 18000 mil servicen för mig.
Börjar redan svettas :cry:
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]