Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mightypeter
Tjena har just köpt ett par stötdämpare till min V70-01 med nivåmatic,,,är det knepigt och byta dem själv ?? någon snäll person som har tid så svara gärna !!
Peter Göteborg
Användarvisningsbild
av Loppan78
Det beror ju mycket på tidigare mekvana.
Jag skulle påstå att för en med lite mekvana är det ingen större operation.
av joelkf
När frågan ändå är aktuell, jag har nivomatic på min XC. Gubben jag köpte den av hade bytt alla dämpare runtom bara ett år före köp så förhoppningsvis dröjer det ett bra tag innan byte blir aktuellt. MEN, jag skulle ändå gärna få hjälp att fatta systemet bättre. Alltså i stort vad som skiljer nivomatic från ett vanligt dämparsystem, hur det funkar mekaniskt osv.

Om nån ids förklara så läser jag mer än gärna.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Hur fungerar nivåregleringen?

Utan extra motor eller batteri pumpar den med hjälp av bilens rörelse mellan axel och kaross upp stötdämparen till den nivå som bilen skulle ha om den var obelastad. Den klarar att göra detta med en belastning upp till bilens tillåtna maxvikt. Varje nivåregleringssats är definierad till varje bilvariant för att uppnå maximal komfort och dämpning både till obelastad och fullastad bil. Den helautomatiska nivåregleringen återtar grundnivån successivt under körning efter ca 500-1500 meter.
av joelkf
Loppan78 skrev:
Hur fungerar nivåregleringen?

Utan extra motor eller batteri pumpar den med hjälp av bilens rörelse mellan axel och kaross upp stötdämparen till den nivå som bilen skulle ha om den var obelastad. Den klarar att göra detta med en belastning upp till bilens tillåtna maxvikt. Varje nivåregleringssats är definierad till varje bilvariant för att uppnå maximal komfort och dämpning både till obelastad och fullastad bil. Den helautomatiska nivåregleringen återtar grundnivån successivt under körning efter ca 500-1500 meter.
Ölrajt! Tack rör det.

Mvh Joel
Användarvisningsbild
av Perc
Kort sagt så funkar det så pass bra så folk oftast inte har någon orsak att ens känna till att dom har det på sin bil. :)

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]