Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Det är nog inte mer än några procent av S/V70 som saknar ECC. Procenten som inte ens har AC är försvinnande liten. Jag har sett en enda vad jag kan komma på.

Skulle aldrig komma på fråga att köpa en V70 utan riktig ECC, det är helt enkelt inte värt det. Nästan alla har ju det och det finns massor av bilar att välja på.

Jag kan också rekommendera ljus inredning om man gillar att ha det svalt. Jag har haft en mörkblå 855:a med svart inredning och en ljusblå V70 I med beige. Helskinn i båda. V70in var betydligt mycket svalare på sommaren. Bäst av allt är tygstolar, skinn är svettigt på sommaren och kallt på vintern. Men snyggt är det ju :)
Fint skrivet Perc :)

Håller med ang. inredningen. Skinn är hemskt sommartid (fast är väl inte så mycket bättre vintertid heller, iskallt...), och mörka färger gör saken bara värre.
Hade en lånebil från jobbet förra sommaren... svart bil, svart skininredning, stått ute i sol hela dagen... trodde jag skulle dö :D

Min 945a hade grå inredning, fast helt i tyg, så det var ok. V70in har svart inredning och halv-skinn, och det funkar väl, fast är ju bra mycket skillnad mot 945an.
855an har svart hel-skinns inredning :) Tror det blir vinterpulka av den när jag får igång den, för varm inredning för att ha som sommarbil :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perc
På den gamla V70 (vi är ju i den forumavdelningen) finns det inte, vad jag vet.

På V70N var det tillval, ett tillval som jag inte har i min. Det kallas "interiört luftkvalitetssystem" i handboken och man ser det enklast på om återcirkulationsknappen är märkt MAN/AUT och har två lysdioder. På min är det bara en vanlig återcirkulationssymbol och EN lysdiod.

Kolfilter kan man väl montera på vilken bil som helst? Det borde väl vara samma mått på det som på det vanliga.
Perc skrev:Mycket yrsel i denna tråd. Jag ska försöka bringa lite klarhet i det hela. :)

S/V70 (och även Volvo 850) fanns med tre olika alternativ.
1) Ingen AC alls
2) manuell AC
3) ECC, eller elektronisk klimatanläggning.

ACC brukar det väl heta i t.ex Saab, men det är frågan om samma sak som Volvos ECC.

Såhär ser det ut på snikbilar som helt saknar AC.

Bild

Med vreden ställer du värmen för hand precis som i alla bilar som tillverkats dom senaste 40 åren eller så. I mitten ställer du vart det ska blåsa. Sen har du fläkthastigheten och så återcirkulationen. Helt manuellt och inga konstigheter alls.

Bilar med manuell AC har samma panel, men då sitter det en AC-knapp där istället för blindpluggen. Tryck på den så kommer kylan.

Har du ECC, vilket den absoluta majoriteten av S/V70 har, så ser det ut såhär.
(Bilden visar dock en amerikansk panel graderad i Fahrenheit)

Bild

AUT-läget på mittvredet innebär i stort sett att den blåser rakt på dig vid kylning och på vindruta/golv vid värmning. AUT-läget på fläkten innebär, tja, att den reglerar fläkthastigheten enligt vad den anser behövs. Fungerar för det mesta alldeles utmärkt, men ibland kan man få ta kommandot själv... t.ex vid riktigt kallt väder eller om några personer kliver in med fuktiga kläder.

Min -97:a brukade slå på återcirkulationen av sig själv då bilen hade stått i solen. Detta för att kyla ner kupéluften istället för att hela tiden suga in ny och varmare luft.

Allt jag skrivit gäller även för volvo 850, utom möjligtvis den automatiska återcirkulationen. Återcirkulationen saknades förresten på vissa genuint snikutrustade 850, den modell som hette GL och hade svarta stötfångare... men det är en sällsynt fågel. S/V70 hade bättre standardutrustning och tror nog att återcirkulation var standard.

Både 850 och S/V70 har för övrigt ett reglage till vänster om dom mittersta luftmunstyckena. På 850 står det airmix, på S/V70 är det nån symbol. Med det reglaget kan man blanda in luft rakt utifrån oavsett vad klimatpanelen är inställd på. Vissa gillar att ha sval vinterluft runt knoppen fast man har värme mot fötter och vindruta. Det syns lite av reglaget på min ena bild.

Ett tips då du söker beg S/V70 är att studera interiörbilden i annonsen. Står temperaturvreden på "klockan sex" (full kyla) och fläkten på typ manuell halvfart är chansen stor att AC:n inte funkar. Det är så man gör när kylan är trasig och man vill få in vanlig utomhusluft. I en bil med fungerande AC skulle man få ha päls på sig. :)
Hej har en v70 98 ac den andra bilden som det hackar i hela tiden låter som om ett kugg är trasigt och som gör att det bara blir värme på förarsidan hur är denna styrenhet uppbyggd värmevredet på förarsidan är helt ok men inte på det vänstra det är därifrån ljudet kommer

Skickat från min SM-T555 via Tapatalk
Lucif3r skrev:Det finns inga motorer eller kugghjul i ECC-panalen...
...men bakom ECC-panelen på själva värme/kyla-paketet sitter några ställmotorer med kugghjul i plast och allt.
Nån syns ifrån fotbrunnarna, om man tar bort sidoplasten.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]