Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
#649173
Hej!

Jag ska nu köpa ny bil då min gamla 945 har lämnat in. Och jag har nu tittat mycket på S70 och V70 och letar efter en med ACC, ECC. Hur är det med dessa bilar, har dom ACC eller ECC? min gamla 945 hade bara AC, kan inte välja temperatur på den. Vad är skillnaden mellan ACC och ECC? Hur kan jag se om bilen har ACC eller ECC?

En kompis till mig som är ganska bilkunning, säger att alla S70 och V70 har ACC eller ECC som standard, har han rätt i det? eller finns dom med bara vanlig AC?
Användarvisningsbild
av taxi
#649201
ACC= Automatic Climate Control
ECC= Electronic Climate Control
MCC= Manual Climate Control

ACC och ECC är för mig samma sak; ställ in vred på önskad temp, klart! Finns bara ECC på volvo, rätta mig om jag har fel?
av Kena
#649259
Skillnaden på Acc och Ecc är att Ecc har en känner av temperaturen inne i kupen och ställer in rätt temperatur. Acc ställer man bara in temperaturen på luften som blåser in och det kan då bli olika temperatur inne i kupen.
Användarvisningsbild
av taxi
#649444
Tror vi missförstår varandra, saaben har ju ACC och där väljer vi önskad temperatur precis som med volvon. Bägge bilarna har ju givare för utetemp, innetemp och håller vald temperatur i kupen. Saaben använder dessutom REC-spjället automatiskt om det bedöms som nödvändigt, vilket en 850 inte gör, samt visar vald temperatur digitalt. Så jag skulle vilja kalla saabens ACC för ECC, mer så än volvon.
Så vad är skillnaden på ECC och ACC? Nån som kan förklara?
Användarvisningsbild
av Nexus
#649456
min V70 använder sig av rec oxå om det är varmt ute när man startar bilen. Tror faktiskt tidiga x70 modeller kan ha bara en ac knapp,tycker mig ha sett det...
Användarvisningsbild
av Perc
#649472
Mycket yrsel i denna tråd. Jag ska försöka bringa lite klarhet i det hela. :)

S/V70 (och även Volvo 850) fanns med tre olika alternativ.
1) Ingen AC alls
2) manuell AC
3) ECC, eller elektronisk klimatanläggning.

ACC brukar det väl heta i t.ex Saab, men det är frågan om samma sak som Volvos ECC.


Såhär ser det ut på snikbilar som helt saknar AC.

Bild

Med vreden ställer du värmen för hand precis som i alla bilar som tillverkats dom senaste 40 åren eller så. I mitten ställer du vart det ska blåsa. Sen har du fläkthastigheten och så återcirkulationen. Helt manuellt och inga konstigheter alls.

Bilar med manuell AC har samma panel, men då sitter det en AC-knapp där istället för blindpluggen. Tryck på den så kommer kylan.


Har du ECC, vilket den absoluta majoriteten av S/V70 har, så ser det ut såhär.
(Bilden visar dock en amerikansk panel graderad i Fahrenheit)

Bild

AUT-läget på mittvredet innebär i stort sett att den blåser rakt på dig vid kylning och på vindruta/golv vid värmning. AUT-läget på fläkten innebär, tja, att den reglerar fläkthastigheten enligt vad den anser behövs. Fungerar för det mesta alldeles utmärkt, men ibland kan man få ta kommandot själv... t.ex vid riktigt kallt väder eller om några personer kliver in med fuktiga kläder.

Min -97:a brukade slå på återcirkulationen av sig själv då bilen hade stått i solen. Detta för att kyla ner kupéluften istället för att hela tiden suga in ny och varmare luft.


Allt jag skrivit gäller även för volvo 850, utom möjligtvis den automatiska återcirkulationen. Återcirkulationen saknades förresten på vissa genuint snikutrustade 850, den modell som hette GL och hade svarta stötfångare... men det är en sällsynt fågel. S/V70 hade bättre standardutrustning och tror nog att återcirkulation var standard.

Både 850 och S/V70 har för övrigt ett reglage till vänster om dom mittersta luftmunstyckena. På 850 står det airmix, på S/V70 är det nån symbol. Med det reglaget kan man blanda in luft rakt utifrån oavsett vad klimatpanelen är inställd på. Vissa gillar att ha sval vinterluft runt knoppen fast man har värme mot fötter och vindruta. Det syns lite av reglaget på min ena bild.

Ett tips då du söker beg S/V70 är att studera interiörbilden i annonsen. Står temperaturvreden på "klockan sex" (full kyla) och fläkten på typ manuell halvfart är chansen stor att AC:n inte funkar. Det är så man gör när kylan är trasig och man vill få in vanlig utomhusluft. I en bil med fungerande AC skulle man få ha päls på sig. :)

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]