Mycket yrsel i denna tråd. Jag ska försöka bringa lite klarhet i det hela. :)
S/V70 (och även Volvo 850) fanns med tre olika alternativ.
1) Ingen AC alls
2) manuell AC
3) ECC, eller elektronisk klimatanläggning.
ACC brukar det väl heta i t.ex Saab, men det är frågan om samma sak som Volvos ECC.
Såhär ser det ut på snikbilar som helt saknar AC.
Med vreden ställer du värmen för hand precis som i alla bilar som tillverkats dom senaste 40 åren eller så. I mitten ställer du vart det ska blåsa. Sen har du fläkthastigheten och så återcirkulationen. Helt manuellt och inga konstigheter alls.
Bilar med manuell AC har samma panel, men då sitter det en AC-knapp där istället för blindpluggen. Tryck på den så kommer kylan.
Har du ECC, vilket den absoluta majoriteten av S/V70 har, så ser det ut såhär.
(Bilden visar dock en amerikansk panel graderad i Fahrenheit)
AUT-läget på mittvredet innebär i stort sett att den blåser rakt på dig vid kylning och på vindruta/golv vid värmning. AUT-läget på fläkten innebär, tja, att den reglerar fläkthastigheten enligt vad den anser behövs. Fungerar för det mesta alldeles utmärkt, men ibland kan man få ta kommandot själv... t.ex vid riktigt kallt väder eller om några personer kliver in med fuktiga kläder.
Min -97:a brukade slå på återcirkulationen av sig själv då bilen hade stått i solen. Detta för att kyla ner kupéluften istället för att hela tiden suga in ny och varmare luft.
Allt jag skrivit gäller även för volvo 850, utom möjligtvis den automatiska återcirkulationen. Återcirkulationen saknades förresten på vissa genuint snikutrustade 850, den modell som hette GL och hade svarta stötfångare... men det är en sällsynt fågel. S/V70 hade bättre standardutrustning och tror nog att återcirkulation var standard.
Både 850 och S/V70 har för övrigt ett reglage till vänster om dom mittersta luftmunstyckena. På 850 står det airmix, på S/V70 är det nån symbol. Med det reglaget kan man blanda in luft rakt utifrån oavsett vad klimatpanelen är inställd på. Vissa gillar att ha sval vinterluft runt knoppen fast man har värme mot fötter och vindruta. Det syns lite av reglaget på min ena bild.
Ett tips då du söker beg S/V70 är att studera interiörbilden i annonsen. Står temperaturvreden på "klockan sex" (full kyla) och fläkten på typ manuell halvfart är chansen stor att AC:n inte funkar. Det är så man gör när kylan är trasig och man vill få in vanlig utomhusluft. I en bil med fungerande AC skulle man få ha päls på sig. :)
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)