Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roadss
Igår kastade då min drivrem in handuken under dramatiska former (nåja, det rök en del iallafall.).

Eftersom att det rök och det satt "flis" från remmen framför remskivan till AC-kompressorn så funderar på ifall det kan bero på att den sitter fast, jag orkar inte snurra remskivan.. Ska man orka det för hand?

Jag har provat med motorn startad och avstäng, med AC-knappen i kupén av och på samt med kabel till kompressorn i och ur och det blir ingen skillnad.

Jag undrar också ifall det är någon som har en beskrivning eller bild på hur remmen ska sitta på en 2.4t motor, jag kanske är kass på att söka men jag hittar bara till dieselmotorerna.

Tacksam för svar!
av roadss
Hej, Tack för svaren!

Dragningen ser ut att kunna stämma, tackar för den!

Jag hörde inget ljud innan det hände, märkte faktiskt ingenting innan vi parkerade och det rök från huven, men det var rätt högljutt i bilen timmen innan (motorväg, musik och folk som tyckte det var roligt att leka med fönsterhissarna) så det kan jag missat.

Om jag förstod dig rätt så jag kan varken vrida på remskivan eller hubben, jag har inte satt dit någon ny drivrem utan menade bara att jag provat att för hand snurra på den med motorn av och på.

Så det lutar väl åt en ny kompressor då, suck. Får nog lämna in bilen för det isåfall, dels får man väl inte släppa ut gasen och sen verkar den inte helt lätt att byta själv.
av erkemannen
går att byta själv, får plocka lite grejer som sitter runtomkring bara. tog ca 1 tim och lite tålamod för mig. köpte en beg kompressor på bildelsbasen. lycka till!

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]