Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IvanBoring
fisse skrev:Gahhh det rinner lite i mungipan på denna "putsbögen" också! :mrgreen:
+1

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Leinad
Tack för tipsen. Min plan blir följande:
- Köpa bra schampoo enligt Fartdåres tips ovan.
- Försöka handtvätta varje vecka, i alla fall om det behövs. (Någon som vet ett bra ställe i Hägerstensområdet?)
- Lämna in den på helrekond och lackförsegling årligen.

Volvo föreslår att man väntar med lackförsegling tills bilen är ungefär ett år gammal, något med att lacken skall härdas. Jag har läst i andra trådar att vissa tycker att man bör göra det direkt men det står något i manualen om att garantin på lacken försvinner om man gör det innan så jag antar att det är bäst att vänta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Leinad skrev:Volvo föreslår att man väntar med lackförsegling tills bilen är ungefär ett år gammal, något med att lacken skall härdas. Jag har läst i andra trådar att vissa tycker att man bör göra det direkt men det står något i manualen om att garantin på lacken försvinner om man gör det innan så jag antar att det är bäst att vänta.

När jag lackade om min 945a sa dom åt mig att jag skulle vänta minst ett halvår innan jag lackförseglade den. Likaså sa dom att jag borde inte tvätta bilen den första månaden.
Gör man något av ovanstående för tidigt kan det tydligen skada lacken.

Nu vet jag ju inte om det skiljer på nya bilar med 100% fräsch plåt jämnfört med en -92a, men det var vad dom sa iaf (och jag följde det, vill ju inte riskera att skada lacken direkt :lol: )
Användarvisningsbild
av Bosse78
Leinad skrev: Någon som vet ett bra ställe i Hägerstensområdet?
Finns en bra GDS på OKQ8 i Årsta alldeles innan södra länken.
av Leinad
Tar upp tråden igen. Då jag aldrig haft en ny bil, eller en bil som jag brytt mig mer om än att jag kört automattvätt så känner jag mig lite osäker.

När man tvättar med högtryck, hur nära ska man hålla den? I vilken vinkel? Nu håller jag ganska långt ifrån, 1 m i alla fall och sprutar från sidan. Först ett varv för att få bort värsta skiten, sen på med schampo med hjälp av svamp, sen spolar jag av hela med högtryck och låter självtorka.

Om man köper bilschampo med vax (verkar vara i princip alla), kan man köra det på fönsterrutorna? Känner mig lite osäker så har undvikit det och bara kört högtryck på rutorna. Än så länge har det funkat för det verkar vara någon ytbehandling på som gör att allt rinner av men jag tänker att i längden så kommer det väl behövas lite mer kraft där.

Hittills har den inte varit så skitig så jag behövt fundera på avfettning, men det är väl bara att spruta på på en blöt (antar jag) yta, låta verka och sen spola av nedifrån och upp.

Tack för hjälpen allihopa!
av Fartdåre
Högtrycken brukar jag köra 30-40 cm från ytan.

Schampot kan/skall du använda på alla ytor utan några problem alls.

Ytbehandlingen som du beskriver är nog vaxet som läggs på innan leverans av bilhandlaren. När du upplever att
vattnet inte rinner av som tidigare bör du vaxa igen. Antagligen behövs det ganska snart då
"leveransvaxet" inte är särskilt bra.
Tycker det här vaxet är kanon. Lättarbetat och hållbart. http://meguiars.nordicshops.com/product ... gory_id=24

Avfettning bör alltid läggas på torr bil. Vattenbaserade avfettningsmedel kan läggas på våt bil om man vill.

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]