Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Jag har problem med att det inte blir nån värme i förar stolen, fungerar på passagerar sidan, varför fungerar den inte på förar sidan?

/Nicklas.
Användarvisningsbild
av ketto
Kolla kablarna under sätet! Kan va av! Går 2 stycken upp i stolen ungefär mitt i..I värsta fall så är värmeslingan i stolen trasig!
Användarvisningsbild
av Eastwood
Standardfel på 850 att stolsvärmen pajar, vissa stolar "brann" dessutom i ett tidigt skede. Svindyrt att byta värmeslingor, åtminstone om du har skinnklädsel.
Släng dit nån form av termosits när det är kallt är mitt råd, det har jag själv gjort (kolla självklart kablarna under stolen först). (D)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte värmeslingan själv. Det var inte alls svårt, men jag har skinn/plysch (turbo original), om nu det gör någon skillnad.
av Frigge
apersson850 skrev:Jag bytte värmeslingan själv. Det var inte alls svårt, men jag har skinn/plysch (turbo original), om nu det gör någon skillnad.
O så undrar vi varför bilarna brinner :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det undrar inte jag. Det framgick med all önskvärd tydlighet, när jag bytte elementet.

Först blev det hett så man inte kunde sitta i stolen. Dock utan att ta eld, jag stängde av innan. Detta var redan när garantin gällde, så Volvo reparerade utan kostnad.

Nästa gång det var samma visa hade garantitiden gått ut, varför jag bytte själv. Då satt originalelementet kvar, med garantiutbytet ovanpå. Inget fel i det, man gör oftast så, för att inte dra sönder stoppningen i stolen.
Men detta gjorde att det gick att spåra hela felhistorien i stolen. Det första elementet hade någon montör i Belgien (eller var nu stolen sattes ihop) råkat torpedera med en av de där ringarna, som håller fast klädseln på stolen. Han hade satt den i en värmeslinga, som sedan så sakteliga gnagdes av, och därmed blev tunnare och varmare, ju längre tiden gick.
När sedan reparationen gjordes lyckades mekanikern pricka in krampan likadant i det nya elementet, så där blev det samma sak igen. Efter något/några år är tråden så tunnsliten, att den blir glödhet.

När jag insett detta tänkte jag att här gällde det att se upp, så att jag inte gjorde samma misstag ytterligare en gång. Men då visade det sig att någon konstruktör på Volvo hade gjort en ändring, för nu gick värmetråden en rejäl omväg runt det farliga området på elementet. Ingen risk för bränder av den anledningen längre. Mycket riktigt så fungerar det ännu. Jag har kvar samma bil, så jag vet. Men det visar ju med all önskvärd tydlighet att det är ingen hemlighet för Volvos folk varför stolarna tog eld. Det är bara som de säger, enligt en del tidningar.
Användarvisningsbild
av molin
det går upp 2 kablar upp till en termostat mitt under stolen uppträdd i skumgummit. För att känna av värmen så att inte det blir för varmt. på dem flesta 850 så är det en termostat som ska slå av vid 36 grader. allafall 94 och nyare.

kablarna går av för man rör stolen fram och tillbaks. och tillslut nöts dem av.

riv loss stycket det vita och mät ohm mella stiften som är bredvid varandra för att se om slingan är hel!
av 740wennberg
Frigge skrev:
apersson850 skrev:Jag bytte värmeslingan själv. Det var inte alls svårt, men jag har skinn/plysch (turbo original), om nu det gör någon skillnad.
O så undrar vi varför bilarna brinner :wink:

Hahahahahhahaa :D
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]