- fre 01 dec 2006, 19:20
Det undrar inte jag. Det framgick med all önskvärd tydlighet, när jag bytte elementet.
Först blev det hett så man inte kunde sitta i stolen. Dock utan att ta eld, jag stängde av innan. Detta var redan när garantin gällde, så Volvo reparerade utan kostnad.
Nästa gång det var samma visa hade garantitiden gått ut, varför jag bytte själv. Då satt originalelementet kvar, med garantiutbytet ovanpå. Inget fel i det, man gör oftast så, för att inte dra sönder stoppningen i stolen.
Men detta gjorde att det gick att spåra hela felhistorien i stolen. Det första elementet hade någon montör i Belgien (eller var nu stolen sattes ihop) råkat torpedera med en av de där ringarna, som håller fast klädseln på stolen. Han hade satt den i en värmeslinga, som sedan så sakteliga gnagdes av, och därmed blev tunnare och varmare, ju längre tiden gick.
När sedan reparationen gjordes lyckades mekanikern pricka in krampan likadant i det nya elementet, så där blev det samma sak igen. Efter något/några år är tråden så tunnsliten, att den blir glödhet.
När jag insett detta tänkte jag att här gällde det att se upp, så att jag inte gjorde samma misstag ytterligare en gång. Men då visade det sig att någon konstruktör på Volvo hade gjort en ändring, för nu gick värmetråden en rejäl omväg runt det farliga området på elementet. Ingen risk för bränder av den anledningen längre. Mycket riktigt så fungerar det ännu. Jag har kvar samma bil, så jag vet. Men det visar ju med all önskvärd tydlighet att det är ingen hemlighet för Volvos folk varför stolarna tog eld. Det är bara som de säger, enligt en del tidningar.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.