- sön 27 maj 2012, 02:24
#649047
Debatten hettade :) ju till lite ett tag men TS skrev faktiskt i första inlägget att det inte är det olämpliga i att lämna levande varelser i en varm bil som ifrågasätts, utan de temperaturer som figurerar i diverse varningar.
Så innan jag börjar så poängterar även jag att det är farligt att lämna barn/hund i en bil i gassande sol. Med det sagt så tror jag att temperaturer som kan uppmätas beror på många olika faktorer. Det primära är material/färg i bilen som fungerar som element, sedan beror det på hur mycket av den generade värmen som "läcker" ut, genom luftväxling och värmestrålning. Så vilken färg/material det är i bilen, hur tät bilen är (luftväxlingen), om det är vindstilla (utanför), värmestrålning från omgivande asfalt o.s.v. o.s.v. bör ju påverka resultatet en del.
Vad gäller barn så skulle jag tippa på att det börjar bli farligt redan vid 30-40 grader någonstans, i bilen är ju luften stillastående så svettningen får inte den avkylande effekt den skall ha. Och någon annan skrev här att för hundar är det farligt redan vid runt 40(?).
Vad gäller de 85 grader som det relateras till i vissa varningar så känns det lite överdrivet och motverkar sitt syfte. Visst, man kan säkert mäta upp det på något ställe i en bil vid vissa situationer enligt ovan, kanske till och med högre "om allt stämmer", men det är ju på ett sätt ointressant eftersom det är farligt redan vid 40. Och eftersom (vad jag tror) det ändå är väldigt ovanligt att det blir 85 grader i baksäte eller skuffen så gör det att trovärdigheten rent allmänt blir sämre för varningar, tror jag iaf.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)