Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Inget slint. Men jag får be om ursäkt för min östgötska som blandade sej i utan att jag hade en tanke på det. Här sägs det vilt och ingen reagerar på det.
Men nedan kommer översättning.
gensol = gassande sol.

Att sätta sej mitt i starkt solsken kallas att sätta sej i gensolen här :mrgreen:
Jag ska nog ta och mäta själv, tänker mäta med en termometer som mäter både högsta och lägsta temp och jag ska göra det med flippade luckor plus bakre ventfönster och liten springa på framrutorna, sen med helt stängt för att avsluta med båda takluckorna helt öppna och nu menar jag på Toyotan, sen återkommer jag om några dar, ja och naturligtvis vid samma typ av väder, gassande solsken på en stor parkering utan skugga.

Hur svårt kan det vara att själv ta reda på "Hur varmt det blir" :-)-)
Debatten hettade :) ju till lite ett tag men TS skrev faktiskt i första inlägget att det inte är det olämpliga i att lämna levande varelser i en varm bil som ifrågasätts, utan de temperaturer som figurerar i diverse varningar.
Så innan jag börjar så poängterar även jag att det är farligt att lämna barn/hund i en bil i gassande sol. Med det sagt så tror jag att temperaturer som kan uppmätas beror på många olika faktorer. Det primära är material/färg i bilen som fungerar som element, sedan beror det på hur mycket av den generade värmen som "läcker" ut, genom luftväxling och värmestrålning. Så vilken färg/material det är i bilen, hur tät bilen är (luftväxlingen), om det är vindstilla (utanför), värmestrålning från omgivande asfalt o.s.v. o.s.v. bör ju påverka resultatet en del.

Vad gäller barn så skulle jag tippa på att det börjar bli farligt redan vid 30-40 grader någonstans, i bilen är ju luften stillastående så svettningen får inte den avkylande effekt den skall ha. Och någon annan skrev här att för hundar är det farligt redan vid runt 40(?).

Vad gäller de 85 grader som det relateras till i vissa varningar så känns det lite överdrivet och motverkar sitt syfte. Visst, man kan säkert mäta upp det på något ställe i en bil vid vissa situationer enligt ovan, kanske till och med högre "om allt stämmer", men det är ju på ett sätt ointressant eftersom det är farligt redan vid 40. Och eftersom (vad jag tror) det ändå är väldigt ovanligt att det blir 85 grader i baksäte eller skuffen så gör det att trovärdigheten rent allmänt blir sämre för varningar, tror jag iaf.
Bilen i direkt sol.
Vindstilla.
Inredning Svart helläder, ingen toning på fönster.

Temp uppmätt på baksätets yta i skugga från bilens tak.
45.9c vid 13:30.
Temp i direkt solsken i bilen ej uppmätt.
Larzan skrev:Bilen i direkt sol.
Vindstilla.

Hur länge hade den stått så då?
semmelman skrev:
Larzan skrev:Bilen i direkt sol.
Vindstilla.

Hur länge hade den stått så då?
Från 10:30 slängde jag in mätaren som peakade strax innan jag tog ut den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]