Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikamb
Hejsan . Jag håller på med byte bromsslang och skivor fram o bak och tänkte att nya luftningsnipplar kan ju vara bra att ha till hands.Köpte fyra på biltema , Jag fixade ena framsidan först men tyckte att de nya nipplarna inte kändes ok så jag åkte ner till Rejmes Norrköping för att skaffa original i stället . Killen i reservdels disken började knappa på datorn och säger , Jag kan beställa till dom främre oken där bak finn det inte att bestalla så där måste du byta hela oket för att få nya nipplar. Nya eller rättare sagt utbytes-ok för 1900 kr per sida , är detta rimligt ? . Nu vänder jag mig till er och frågar vart köper ni era luftningsnipplar. Volvo S80 -01 140hk . Mvh Mikael
av Johnnie
mikamb skrev:Hejsan . Jag håller på med byte bromsslang och skivor fram o bak och tänkte att nya luftningsnipplar kan ju vara bra att ha till hands.Köpte fyra på biltema , Jag fixade ena framsidan först men tyckte att de nya nipplarna inte kändes ok så jag åkte ner till Rejmes Norrköping för att skaffa original i stället . Killen i reservdels disken började knappa på datorn och säger , Jag kan beställa till dom främre oken där bak finn det inte att bestalla så där måste du byta hela oket för att få nya nipplar. Nya eller rättare sagt utbytes-ok för 1900 kr per sida , är detta rimligt ? . Nu vänder jag mig till er och frågar vart köper ni era luftningsnipplar. Volvo S80 -01 140hk . Mvh Mikael

På min S80 -01 var det samma nipplar till alla bromsoken.
Köpte 4 st på volvo för 180 kr.
Beroende lite på ålder på din bil kan jag rekomendera Biltemas ok. min är ett år nu o ser fortfarande nya ut.
Annars borde nipplarna stämma. Finns bara två viktiga saker på dem. Gängan o konan. Är det fel gänga får du inte i dem o är konan mkt fel så lär du se att det läcker.
av mikamb
Tackar för svar. Det borde väl vara samma nipplar fram som bak men jag blev verkligen förvånad av svaret från Rejmes att köpa nya ok . Om man lämnar in bilen hos Rejmes där dom måste lufta bromssystemet bak och dom drar nippeln rund,sätter dom tillbaks en rund nippel eller måste dom byta oken för nippeln skull. Jag bara undrar. Mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Vojje
mikamb skrev:Om man lämnar in bilen hos Rejmes där dom måste lufta bromssystemet bak och dom drar nippeln rund,sätter dom tillbaks en rund nippel eller måste dom byta oken för nippeln skull. Jag bara undrar. Mvh Mikael
Om de drar nippeln rund får de ej bort den utan måste borra bort nippeln. Det blir ok-byte.
av joelkf
Vojje skrev:
mikamb skrev:Om man lämnar in bilen hos Rejmes där dom måste lufta bromssystemet bak och dom drar nippeln rund,sätter dom tillbaks en rund nippel eller måste dom byta oken för nippeln skull. Jag bara undrar. Mvh Mikael
Om de drar nippeln rund får de ej bort den utan måste borra bort nippeln. Det blir ok-byte.
Det vore ju verkligen en riktig fuling i såna fall. Hade nån verkstad försökt nåt sånt mot mig hade jag fan rivit stället. Jag har själv dragit nipplarna rundare än Globen på s60:n när jag första gången skulle byta ett ok men det är väl såna lägen det förträffliga verktygen polygrip är till för?

Du kanske vet mer om det här än jag men skulle en Volvo-verkstad hellre dunka dit ett nytt ok än dra lös nippeln med en tång, då skulle jag vägra låta den/de mekarna lägga handen på min bil i fortsättningen. Å andra sidan, fulare grejer har man ju hört talas om tyvärr.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]