Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frontliner
Hej!

Har problem att lägga i R på min automatlåda (volvo s60 2.5T - 05). När jag startat bilen och ska gå från P till R får man ta i så mycket att det slår över till N. När man sen ska gå tillbaka till R är det inga problem.

Om jag väntar tills varvtalet gått ned kan det gå bra ibland. I allmänhet tycker jag också att det är trögt att växla mellan de andra lägena.

Har lämnat i bilen hos två Volvo-verkstäder men dom säger att det inte är något konstigt, man får leva med det :(

Så nu vänder jag mig till er
Användarvisningsbild
av Vojje
Frontliner skrev: Har problem att lägga i R på min automatlåda (volvo s60 2.5T - 05). När jag startat bilen och ska gå från P till R får man ta i så mycket att det slår över till N. När man sen ska gå tillbaka till R är det inga problem.
Är det så att du brukar stå i lutning och inte använder park.bromsen?
Park.bromsen har tyvärr ett "glapp" på ett antal "hjulgrader" innan den griper tag. Lägg växeln i neutral, dra åt park. bromen först, låt bilen rulla "hjulgraderna" och sedan läge P.
Men det kan ju vara ngt helt annat :wink: .
av Frontliner
Vojje skrev:
Frontliner skrev: Har problem att lägga i R på min automatlåda (volvo s60 2.5T - 05). När jag startat bilen och ska gå från P till R får man ta i så mycket att det slår över till N. När man sen ska gå tillbaka till R är det inga problem.
Är det så att du brukar stå i lutning och inte använder park.bromsen?
Park.bromsen har tyvärr ett "glapp" på ett antal "hjulgrader" innan den griper tag. Lägg växeln i neutral, dra åt park. bromen först, låt bilen rulla "hjulgraderna" och sedan läge P.
Men det kan ju vara ngt helt annat :wink: .
Okej, det ska jag prova!

Tack så mycket för svar!

Edit:

Det funkade perfekt!

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]