Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syndfull
Jag är nybliven ägare till en Black Beauty (V70 II) -01 som importerades från Tyskland -04 Vet nån om det är nåt som skiljer tysksålda bilar från svensksålda - nånstans har jag hört att tysklandsvarianten levererades med bl.a. kraftigare generator - nån som vet + kan det vara annat som skiljer?
Utrustningsmässigt är den välförsedd med det mesta tror jag: de vanliga paketen, elinfällbara backspeglar m markbelysning + taklucka - saknar navi men känns inte direkt som en förlust då det finns bättre - märkligt nog finns det inget larm i bilen eller så är det dolt;)?!
Är f.ö. min 3e V70 - hade en biogas -07 som leasing men var nog det sämsta jag åkt i då mackarna runt stockholm är både glesa + att pumparna oftast är paj (kompressorerna) samt att man känner att man åldras när man tankar o hamnar man efter en sopbil är det bara att lämna då den tankningen tar dryga halvtimmen. Hade en -01 efter den men där gick tändspolarna en o en så efter 4 byten ruttnade jag och införskaffade en Lexus stadsjeep o skönare komfort får man nog leta efter men min åtrå till volvo var för stark så nu är jag tillbaka efter ett år av otrohet...
Kör: V70 2,4t -01
Personligt meddelandeE-post
av llesrof
Jag vet inte vsd som skiljer en tysksåld från en svensksåld, men modellen som tillverkades mellan 2000 och 2008 brukar kallas V70N och inte V70 II. Den modell som kom som årsmodell 2009 och som tillverkas nu kallas V70 II. Sedan finns det folk som hittar på egna benämningar, till exempel "V70NN" och "V70 III" men V70N och V70 II är de mer eller mindre officiella benämningarna och använder man dom så undviker man missförstånd om vilken modell man syftar på :D

Det där med biogasbilar känner jag igen. Vi har gasbilar på jobbet. De tar en evighet att tanka även att de är små äckliga Oplar.
av Syndfull
llesrof skrev:Jag vet inte vsd som skiljer en tysksåld från en svensksåld, men modellen som tillverkades mellan 2000 och 2008 brukar kallas V70N och inte V70 II. Den modell som kom som årsmodell 2009 och som tillverkas nu kallas V70 II. Sedan finns det folk som hittar på egna benämningar, till exempel "V70NN" och "V70 III" men V70N och V70 II är de mer eller mindre officiella benämningarna och använder man dom så undviker man missförstånd om vilken modell man syftar på :D

Det där med biogasbilar känner jag igen. Vi har gasbilar på jobbet. De tar en evighet att tanka även att de är små äckliga Oplar.
Sorry, fel av mej o ska givetvis vara V70N - upptäckte att jag la in frågan i "fel" forum men när jag ändrade så missade jag att ändra till rätt beteckning. Jo, biogas är i nuläget ingen hit om man bor i Sthlm o verkar funka bättre runt göteborg bl.a. p.g.a. att biogasen här görs av rötslam o enl vissa volvomekar så lär det bli hyfsat kostsamt den dan tanken behöver rengöras. Precis när jag beställt min tjänstebil så fick jag reda på att volvo skulle upphöra med tillverkningen, var 2006, men de har visst tagit upp den tråden igen. På min 07a tog tanken upp såpass stor plats att det inte fanns plats för reservhjul, inte ens nödvarianten utan man fick med en luftkompressor + ett rep-kit. När jag bilade ned till skåne så var det bensin som gällde då man inte har vare sig tid o lust att leta biogasställen o var ett evigt tankande å bensintanken inte rymmer så värst mkt. Jag är inte så värst miljömedveten o skulle gladeligen åka runt en stund för att hitta blekta kaffefilter o skulle säkert skruva bort katalysatorn mellan besikningarna om det inte vore så mycket mek men vi får via jobbet extra ersättning för miljödrift så snikenheten tog överhand. Annars är det same-same vad gäller förbrukning, kanske ngt lägre med gas men sammanslaget så är nackdelarna större än vinsterna. Tydligen har VW slagit ut volvo vad gäller gasbilar både vad gäller tankvolym o pris så verkar som taxi fått en ny favorit...

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]