Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
petbjo skrev:Nivån oroar mig lite dock. Som kan ses på bilden ligger den över HOT trots att bilen inte varit igång på ett dygn. Läste lite i Haynes men blir inte riktigt klok på hur de vill att man skall avgöra korrekt nivå på en 6-växlad låda (Geartronic som någon riktigt påpekat :)). Skall kolla med motor igång och kört igenom några lägen också, får se om det ger annat utslag. Har oljeläckage under bilen (antagit det är motorolja), men börjar undrar om nivån i lådan är för hög och det pressar ut därifrån... :-/

Bild
Observera att motorn måste vara igång när du kollar nivån, sen är din vxllåda 5 steg , 06 kom den 6-stegade...
För att kolla nivån på en 6-steg korrekt måste man ha ett diagnosverktyg som kan utläsa temperaturen i vxl-lådan, samt att den saknar oljesticka finns bara en nivåplugg.
Ajajaj... varmt som attan med motorn igång och försöka komma åt mätstickan. Brände mig en del innan jag lindade in armen i fuktig trasa :)

Inte helt lätt att avläsa stickan när oljan är varm. Väldigt genomskinlig och rinnig. Tyckte nivån låg ungefär på samma nivå som vid kall låda. Måste prova någon fler gång innan jag är säker.

5 steg fram och 1 bak blir väl 6-växlar..?!? :D :D :D ...nej men visst har du rätt. En 5-steg Geartronic är det.
Tycker lådan trycker in växlarna lite väl hårt, så har funderat på oljebyte. Dock läst om risken för lådras vid oljebyte här inne på forumet, så tvekar något. Just nu avvaktar jag i alla fall, måste få ordning på annat först - som oljeläckaget. I värsta fall packboxen mellan låda och motor...
Jag rekommenderar att du spolar/sköljer lådan omgående. Det finns ett flertal trådar kring detta, om du använder sökfunktionen.

Oljan ska vara ljusröd, ren och klar samt inte lukta bränt. Dålig olja är rena "döden" för växellådan.
När problemen kommer, kan det dock vara för sent att rädda lådan med en sköljning. Men klart värt att göra för att slippa ytterligare bekymmer.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]