Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petbjo
Lätt dumma frågor kanske... men fick för mig att kolla oljenivån i automatlådan och lyckas inte hitta oljestickan. XC70 -01 med tiptronic låda.

Trodde den skulle finnas vid inringat område:
Bild

Men när jag drog där så fick jag loss en slang med någon luftventil:
Bild

Själva nippeln som är kvar ser ut så här:
Bild

Så, mina frågor:

1) Var hittar jag oljestickan?
2) Vad är det för typ av luftning jag stött på?

mvh /Peter
Ser ofta ut som en gul plugg ( och inte ett handtag ), har jag hört av de som till slut hittat stickan.
Geartronic heter det väl annars. Tiptronic är för Porsche, VW och Skoda etc.
Jag kan säga att jag letade LÄNGE efter denna..
Den sitter i framkant av växellådan långt ner. Gult handtag som sitter lite skymm undan under lite skit.
Längst fram på lådan och långt ner. Den finns där !

Lycka till :)
Tack för hjälpen! Nu när jag kikade runt startmotorn så fanns den ju där. Skulle vilja ta ett snack med ingenjören som bestämde att den inte behöve sitta bättre till :)

Lägger in en bild för er som eventuellt också letar (inringat blått). Inte så långt från luftningen jag hittade (inringat rött).

Bild
Nivån oroar mig lite dock. Som kan ses på bilden ligger den över HOT trots att bilen inte varit igång på ett dygn. Läste lite i Haynes men blir inte riktigt klok på hur de vill att man skall avgöra korrekt nivå på en 6-växlad låda (Geartronic som någon riktigt påpekat :)). Skall kolla med motor igång och kört igenom några lägen också, får se om det ger annat utslag. Har oljeläckage under bilen (antagit det är motorolja), men börjar undrar om nivån i lådan är för hög och det pressar ut därifrån... :-/

Bild
petbjo skrev:Nivån oroar mig lite dock. Som kan ses på bilden ligger den över HOT trots att bilen inte varit igång på ett dygn.
Det är ju inte för lite olja då i alla fall. Om du inte märker några problem i övrigt skall det inte vara något att oroa sig för.
För att få ett riktigt mätvärde så behöver du köra bilen så oljetemperaturen i lådan är 80 grader, vilket kanske motsvarar 20minuters bilfärd åtminstone.

Sen skall du stanna och gå igenom alla lägen och stanna ett par sekunder i varje, för att till sist stanna i P-läget och vänta ca 2 minuter. Hela tiden med motorn igång.
Nu tar du upp stickan och kollar vilken nivå du har.

Får tillägga att oljan ser lite mörk ut, antar att den aldrig är bytt?

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]