Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Har 850 -95 med ett klonkande ljud från höger framhjul när hjulet går i en grop.
Har bytt länkarmarna inre och yttre styrstag och knarrstagen.
Vad kan detta ljud komma ifrån?
av Volvo_740_GLT
Är den svår att byta? Behöver man göra en hjulinställing efteråt?
Användarvisningsbild
av taxi
Inte svårt, men farligt om du gör fel med fjäderkomprimeringen. Du har också övre fjädersäte att titta på, precis under lagret.
Du behöver inte en ny hjulinställning efteråt om du får dit fjäderbenet i samma vinkel mot styrspindeln som innan. Men vill man vara helt säker så gör det ändå.
av Volvo_740_GLT
Kollade lite på på bilen i dag och jag kan vrida på gummit i motorrummet, verkar som man vrider hela stötdämparen alltså själva stången... Är det stötdämparen som är kass då eller kan det vara fjäderbenslagringen?
av Uthil
Jag tror att fjäderbenslagret är slut, hade liknande ljud i en gammal 740 men med den så visade det sig att det var denna mutter som du skruvar ner i fjäderbenet för att låsa själva dämpen i röret som var helt slut. gängtorsk. så det blev ett beg fjäderben på skroten. men kolla gärna om det kan vara denna mutter, om inte så tror jag på fjäderbenslagret.

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]