...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Om veteranbilen inte kommer upp i den för vägavsnittet högsta tillåtna hastigheten bör det inte köras där. Ta alla jävla raggarbilar till exempel. De ligger konsekvent 20 Km/tim under hastighetsgränsen. Skrota skiten, helt tillsammans med dess retarderade förare.
Det är ju en maxgräns, inte ett absolut måste att köra det som står på skylten. Har man den attityden som du har så anser jag den vara ett större problem i trafiken än de som ligger 20km/h under rådande max. Tror du har ett ont öga till raggare av någon annan anledning. Eller blir du lika sur på alla som inte är lika stressade som du verkar vara i trafiken?!
av llesrof
Variosboy skrev:Det är ju en maxgräns, inte ett absolut måste att köra det som står på skylten. Har man den attityden som du har så anser jag den vara ett större problem i trafiken än de som ligger 20km/h under rådande max. Tror du har ett ont öga till raggare av någon annan anledning. Eller blir du lika sur på alla som inte är lika stressade som du verkar vara i trafiken?!
Vilken attityd har jag och på vilket sätt är den ett större problem än attityden att det är okej att hindra annan trafik som håller normalmhastighet, bara för att man känner för det? Utveckla gärna det, men gör det som om du hade med en femåring att göra så kanske jag förstår. Det handlar inte om att man är stressad bara för att man håller maxhastighet. De flesta klarar av att hålla maxhastighet, plus/minus några kilometer per timme, utan problem och det handlar om ren vardagstrafik där man tar sig från punkt A till punkt B och där man oftast skall nå punkt B vid en viss tid. Så ser min verklighet ut. De flesta gånger fungerar detta rätt bra och utan några stressymtom så det är knappast en fråga om stress att man kör i 90 där det är 90. Tycker man att de bilister som håller hastigheten är stressade så... ptja... då mår man nog inte så bra innerst inne. Däremot skapar det irritation och är ett stressmoment när någon hindrar trafikflödet bara för att han/hon känner för det, tycker att det är skönt, får stånd av det, inte vågar köra fortare, eller bara för att irritera andra, till exempel genom att köra sin Cheva 56:a extra långsamt på väg 26/47. Det är ett jävlamofog helt enkelt. Jag har förståelse för att arbetsfordon som grävmaskiner och traktorer sniglar sig fram men jag har fan ingen förståelse för att bilintresserade människor gör det bara för att de känner för det. Som bilentusiast borde man ha lite förståelse för övrig trafik och det som hör trafiken till. Hela j-vla raggarkulturen verkar ju gå ut på att ha så stora och starka motorer som möjligtnså det kan omöjligt finnas något tekniskt skäl till att de måste hindra annan trafik. Dessa bilar klarar av våra hastighetsgränser. Jag kan inte tänka mig något annat.

Och så var det min attityd. Min attityd är helt enkelt att vägarna är ingen jävla lekstuga, varken för fartfantomer i tyska premimbilar eller plastade sportbilar från Japan, eller de som vill puttra fram i någon gammal amerikansk skitbil var ny när Elvis vickade på röven för första gången eller någon bisarr fransk förkrigsmodell med en cylinder upp och en i minne, och hindra trafik bara för att de får någon jävla egotripp av detta.

Och ja, jag har ett ont öga till raggare och raggarkulturen. Faktiskt inte bara ett ont öga...

:mrgreen:
av *pettson*
Vilken tur att det är lagligt att ligga under maxhastighet :mrgreen: .
Att man i en äldre bil kör saktare på vägen än den satta maxhastigheten beror oftast på att äldre bilar har lägre marsch hastighet.
Det är en lägre hastighet där dom helt enkelt mår bäst att lunka på i. I takt med utvecklingen har den hastigheten ökat.
Jag bland annat får väl le för både dej och mej när jag lunkar på i mina 70km/h på 80sträckan med bilen jag kör ibland.
För min del handlar det också om ekonomiskt värde. Bilen är i ett i stort sett utställningsskick och jag vill inte sätta en repa i den, trots det ska bilen framföras på allmän väg till och från träffar, eftersom den är en kulturikon. Bilen värderades senast till 775.000kronor (och är eventuellt såld också tills den här säsongens mitt).

Vad raggarna har får mål mer än att inte stressa vet jag inte. Deras anledning lär väl kanske inte vara exakt samma som min men jag har insett att vi stressar dej precis likadant.
För min del så känner jag ingenting irriterande när jag ser gamla bilar som finns i vår trafik.

Då känner jag mera irritation (inte stress) för våra semestertider när svensson tar fram minisläpkärran som han inget får lasta på egentligen, han är stolt över den, han gav bara 15000 och det är ett känt märke, obromsad med maxlast på ett par hundra kilo. Han fyller den till platta hjul med nåt ton grus och kanske lite till om där finns några betongplattor med, och drar den med sin nya hyundai mini bil eller liknande. Det luktar bränt om både bil och släp där det vinglar i strax under laglig hastighet utan möjlighet att stanna om där skulle krävas. Anledningen till hastigheten är att den inte går fortare med den lasten. Annars hade han stått på.

För att inte tala om hans vänner som en eller två ggr per år kopplar på en penisförlängare bakom sin bil. Större delen av året står den på uppfarten vid villan för att visa att man har råd med stora lån, en äldre vagn skulle aldrig komma på fråga. Sen kopplar man den till sin naturligtvis årets modell på bil, packar vagnen fel åt helvete så den vobblar redan vid start trots bromsat drag och lastar upp bilen rejält. Så ut på vägen, två lägen finns.. högre än lagligt men vobblandes över två filer, eller 10km/ under lagligt men kryssandes i sin fil, då menar jag att man tar sikte på dom två kanterna och kör zickzack mellan dom. Man har fullständigt noll koll på bilen, det man drar och omgivningen. Kanske är det för att man inte ser nåt ut när allt man lastat in i bilen lagts för att täcka så många rutor som möjligt.

Bättre blir det när dessa taikontermosfantaster flockas upp vid nåt ställe där man har en platt yta. Då ska omgivningen vänta medans dom har gänguppgörelse om var man får ställa upp ekipaget, planering av större ekipage är stendumt enligt sägen. Vi ser mycket av detta då 16.000 cyklister dyker upp här varje år och vi får några tusen husvagnar som inte planerat sin existens på platsen överhuvudtaget, ärligt talat finns där några nyinköpta husbilar med som man tror är 4 meter långa tills dom ska vändas mitt i trafiken.
I år har man t.ex grävt bort varenda område där det packats husvagnar om åren vid vätternrundan, det är ett vägbygge som pågår för fullt. Kommer det att bli mindre sådana då? Inte en chans, men i år har vi chansen att se dom dra i handbromsen på närmaste trotoar för att sen bestämma sej för att campa just där.
Samtidigt får vi ju alla dessa tusentals cyklister som kan pissa där man står stilla för ögonblicket och som har den stora kunskapen om att äta enormt med energigodis för att slänga papper och annat exakt där man befinner sej. Får man punktering mitt i genomfarten (inte cykla på cykelbana utan på en enormt trafikerad huvudled) så ska den lagas där, mitt i trafiken. Sen slänger man däcket där man står för att sen åka vidare och låtsas som att man är ett proffs.
Att starten sker om 8 timmar och man är amatör i ett MOTIONSLOPP är inget att lägga notis vid. Kläderna säger annat för den som inte vet.

Jag ber nu ärligt om ursäkt till dom husvagnsägare som faktiskt bryr sej om att träna med sina ekipage på lämpligt ställe, som faktiskt vet och förstår att det inte är riktigt samma sak att dra nåt tungt bakom sin bil. Som faktiskt planerar sin körning osv. Men dom smälter in bra i vår trafik och utgör absolut inga problem.

Övriga som stämmer in på min beskrivning ovan kan väl ta kontakt med närmaste husvagnsförening/ klubb för att bli bättre och säkrare förare.
Är man så att man stämmer in på släpvagnsekipaget föreslår jag istället att man klipper sitt körkort mitt itu för att sedan nyttja kommunala färdmedel och köpa gruset i påsar.
Är du en av dom jag beskriver som cyklist så saknar jag ord..
av LarsBd
llesrof skrev:Det handlar inte om att man är stressad bara för att man håller maxhastighet.
Nej så långt kan jag hålla med men om man irriteras så kopiöst över att någon annan "hindrar" ens färd genom att inte hålla maxfart bara för att den personen tycker att han bilen eller miljön mår lite bättre kan inte jag få till något annat än en rätt tydligt stresssymptom. En ostressad person blir inte irriterad för att resan kommer att ta 5 minuter längre tid, eller omvänt blir omkörd av någon mer stressad person.
LarsBd skrev:
llesrof skrev:Det handlar inte om att man är stressad bara för att man håller maxhastighet.
Nej så långt kan jag hålla med men om man irriteras så kopiöst över att någon annan "hindrar" ens färd genom att inte hålla maxfart bara för att den personen tycker att han bilen eller miljön mår lite bättre kan inte jag få till något annat än en rätt tydligt stresssymptom. En ostressad person blir inte irriterad för att resan kommer att ta 5 minuter längre tid, eller omvänt blir omkörd av någon mer stressad person.
Jag vet inte om du är legitimerad psykoanalytiker eller varför du tror dig kunna ställa en diagnos och avgöra huruvida irritation över onödigt hindrande av trafik, är ett tydligt stressymtom? Personligen tror jag rätt övertygad om att "tydliga stressymtom" är lite mer än den irritation jag beskrivit.

Jag råkade föresten ut för en sådan där bil idag när jag åkte till jobbet. Om den föraren hade vart, för att ta ditt exempel, tänkt på miljön, så känns det ju som att han valt fel hobby. Då hade kanske en Toyota Prius passat bättre än en amerikans bil från tidigt 60-tal med en stor och törstig V8:a. Eller så var bilen så jävla kass att den inte pallade mer än 70 på 100-sträckan. Har hört att väghållningen på gammla amerikanska bilar inte är så bra så han kanske inte vågade köra snabbare. Fast då borde man ju inse att dessa skitbilar borde skrotas och glömmas :mrgreen:

Pettsons långa inlägg orkade jag inte ens att läsa. Kanske gör det någon annan gång.
Ögnade genom pettsons inlägg som hastigast. Jag kan väl säga som så att hans fördomar mot släpkärreägare in allmänhet och husvagnsägsre i synnerhet, är minst lite omfattande som mina fördomar mot raggarbilsförare, med tanke på hur fördomsfullt han uttrycker sig om dessa. Det är skönt att se att det är fler än jag som har djupt rotade fördommar och som mer än gärna generaliserar hela grupper av människor. Keep it up! :D
Användarvisningsbild
av White
En synnerligen poppulär företeelse tycks det ha blivit att strunta i både vejningsplikt och stopp, utan i stället bara köra ut framför
bilen som har företräde så denna får tvärnita! :-O) Detta UTAN att ens varken ha sett sig för eller ens bromsat in! Råkar ut för
detta i princip dagligen! Vet inte om det är folk med dödslängtan, eller något, men synnerligen irriterande i alla fall!
White skrev:En synnerligen poppulär företeelse tycks det ha blivit att strunta i både vejningsplikt och stopp, utan i stället bara köra ut framför
bilen som har företräde så denna får tvärnita! :-O) Detta UTAN att ens varken ha sett sig för eller ens bromsat in! Råkar ut för
detta i princip dagligen! Vet inte om det är folk med dödslängtan, eller något, men synnerligen irriterande i alla fall!
Har kanske inte råkat ut för det du beskriver så jätteofta men känner ändå att det på senare år dykt upp en mentalitet att inte se sej för rent generellt. Egentligen tycker jag övergångsställen är allra värst. Jo, jag vet att jag ska lämna företräde åt dom som vill över men hur i h-----e vågar dom bara gå rakt ut? Om jag sitter i bilen och råkar missa ett övergångsställe (framför allt vid mörker) så är det definitivt inte jag som drar nitlotten. Jovisst, jag är skyldig och kommer att få mycket dåligt samvete och eventuellt ett indraget körkort med dagsböter som följd, men blir med största sannolikhet den som drabbas lindrigast fysiskt sett. Cyklister är inte heller dåligt kvistade och far ofta ut framför en så att man nästan tappar hakan.

Verkar som det smugit sig in någon form av "jag-är-odödlig-och-är-superman" mentalitet i hjärnan på de oskyddade trafikanterna :roll:
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 552

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]