- ons 23 maj 2012, 22:48
För det första finns inga lådor som har så dåliga ringar ifrån fabrik. Oavsett varför ringarna inte mår ok så kunde ALLA då menar jag ALLA varva ur och växla.
Årsmodell 1992 hade så det kunde skrapa till mellan 1:an och 2:an men inget att dom inte kunde växla. Samtliga ska ha bytts ut på garanti när dom var nya.
Du måste ha så dåliga motorfästen att motorn knackar på i torpedväggen för dej hela vägen upp till maxvarv. Inte nog med det. Det är inte stagöverföring du har, utan vajeröverföring. Vilket gör att det inte spelar någon roll om motorn rör sej riktigt rejält om det nu inte bänder på vajrarna så dom fastnar.
Vad du kan göra är ju att bända som en tok för att se om DU kan rubba motorn så mycket att det inte går att torrväxla med motorn avstängd. Lyckas du med det så har du hittat problemet.
I min värld är det omöjligt att du har så mycket acelleration genom hela varvtalsregistret att det inte skulle fungera. Det finns däremot i min värld att man har en växellåda som fått så mycket stryk i synkringarna att den inte klarar att bromsa upp för att utföra växling. Det är inget ovanligt fenomen normalt sett när en bil blivit 25000 mil gammal och fått åka streetrace med folk som fullgasväxlar nåt halvår på slutet. Åtgärden är densamma: Byte växellåda.
Men som sagt bänd med kofot eller vadsomhelst. Se om nåt är mjukt, om nåt rubbar sej. Om inte är det lådan.