Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av los945
Jag funderar på att köpa en V70N 2005-2007 som gärna har RTI. I flera av bilarna jag kikat på sitter premium sound med HU-850.
-Går det att komplettera även en sådan bil med en separat växlare i bagaget?
Vad jag kan förstå så ska en extern växlare sitta på ungefär samma ställe som RTI:ns DVD-enhet sitter i bagagets vänstra sida.
-Funkar det ändå att ha båda?
-Funkar isåfall fortfarande den interna växlaren, så att man har tillgång till 6+10 skivor?
-Är det isåfall samma artikelnummer på den externa växlaren (satsen) hos alla V70N oavsett RTI eller ej?
Visst funkar det!

Jag har DVD-RTI och 10CD växlare i bagaget + TV-modul (och HU-803 med inbyggd växlare då ja), så min är "fullutrustad" fast på riktigt som så många skriver i annonser :) Några artikelnummer har jag inte men det är nog inte billigt att köpa nytt original idag...

Jo, Melbus kabeln som ansluter 10CD växlaren till DVD/RTI'n är 13polig -> 8polig så den skiljer om man har RTI eller ej. Dom utan RTI måste dra en 8polig - 8polig kabel direkt från stereo till växlare.
Intressant! :)
Nu har du tydligen en äldre modell av stereo, men det kanske är lika för en HU-850?
Sitter externa växlaren och DVD:n på samma sida?
Så du menar att man bara behöver dra en 13-polig kabel mellan växlaren och DVD:n?
Behövs det någon uppdatering av någon mjukvara på Volvo, eller är det bara koppla in och köra?
los945 skrev:Intressant! :)
Nu har du tydligen en äldre modell av stereo, men det kanske är lika för en HU-850?
Sitter externa växlaren och DVD:n på samma sida?
Så du menar att man bara behöver dra en 13-polig kabel mellan växlaren och DVD:n?
Behövs det någon uppdatering av någon mjukvara på Volvo, eller är det bara koppla in och köra?
Självklart är det lika, alla HU- är konstruerade på samma sätt så du kan göra detta på samtliga HU-xxx. HU-850 kom ju 2005 någonstans och tar 6 skivor internt, dess föregångare hette HU-803 och den tar 4 skivor internt men annars motsvarande maskiner så att säga.

Enheterna sitter på samma sida i bagaget, ja.

13polig i "DVD ändan" och 8polig i CD-växlaren. Men går du till en Volvohandlare så vet dom vad som gäller.

Du behöver ingen mjukvara, allt funkar ändå men det lägger sig felkoder utan mjukvaran (som du bara ser med felkodsläsare t.ex BSR PPC eller VIDA)
Ja vad bra :)
Grejen är den att jag hört flera som säger att HU-850 ofta går sönder. Och en utbytes kostar i min värld skjortan, typ 7-9000kr, och då får man ju bara en upplagad apparat och inte en ny!
Så jag tänkte att om det händer, eller om aktuell bil redan har en paj enhet, att man kanske istället kunde sätta dit en extern växlare, som jag iaf hittills har goda erfarenheter av i min 940-98. Kanske inte heller iofs så billig, men det finns ju beggade där också.
Naturligtvis är det ju ännu roligare att komplettera en fungerande app, så att man får 6+10 skivor :)

Nån som vet vad en ny extern växlare kan gå på (jag menar ny och inte utbytes :wink: )?
Frågar man Volvo ska dom ju ha reg-nummer som jag alltså inte konkret har nu.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]