Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Det här kanske är en jättefånig fråga, men jag hoppas ni kan ha överseende med det...

Jag har funderat en tid på om det funkar att köra in bilen i en sån där lång automattvätthall där man kör in ena framhjulet i nån slags skena med ett band som sen drar bilen förbi alla borstar och skölj/spol/sprut-grejer, när man har automatlåda.

Har tvättat min förra bil på det sättet, med gott resultat, men då var det en manuell vxl-låda.
Man ska ju lägga i friläget tycker dom som har hand om tvätthallen, men frågan är om det funkar med att bara lägga i N-läget på automaten?

En av anledningarna till att jag är tveksam är att jag har hört att man ska vara försiktig med att bogsera auto-vxl bilar då de kan skadas, även om man använder N-läget.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan lugnt tvätta din bil på detta sätt, det är ju ungefär som en vanlig Bogsering bara lite saktare :P
Användarvisningsbild
av Vojje
Ganska mycket saktare (om du inte beställt superexpressfart-tvätten) och ganska mycket kortare än en genomsnittlig bogsering.
Dessutom kyls lådan av tvättvattnet.
av Mbusch
Hei

Jag kan inte så mycke om bil men jag kan biltvätt... Jag jobber för en av världens största privata bensin mack / Olja företag... Och kan säga at alla sånna biltvättar i sverige, norge och danmark kan anvendas med automat kassa. Det ska inte va nått problem als! då vi tänker at alla kunder som har alla typ av växel låda etc skal kunna handla med oss ! :P
Användarvisningsbild
av Perc
Man får inte bogsera en automatbil eftersom oljepumpen i automatlådan drivs av bilens motor. Då motorn inte går fungerar inte smörjningen inuti lådan.

Jag skulle inte börja bogsera min bil, men några meter i snigelfart genom en biltvätt är absolut inga problem.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gränserna för bogsering finns i instruktionsboken. Finns ingen anledning att inte lita på dem. Det utvecklas inte mycket värme i en automatlåda som rullas i neutralläge.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]