Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monostump
Haj Haj!

Har varit och kolllat på en Volvo V70 2,4T -02, bensinare och automatlåda (även med manuell "step" nånting)

Vid provkörning så upplevde man att det tog lång tid för bilen att växla uppåt i växlarna då man tryckte på gasen.
Likaså provade man att nyttja sig av den manuella varianten och upplevde likaså här att det tog lång tid.
Precis som att bilen "andades" ut mellan växlingarna.

Pratade med kompisen som påstod att det var en tendens om att växellådan börja ta slut.

Jämnför jag med min gamle Volvo 850 -94 med automatlåda så upplevs inget sådant här alls.
Där hoppar växlarna in direkt då man gasar på...

Säljaren har återkommit och nämner att de egna teknikerna har kollat just på detta och säger att så här ska det vara?

Någon med tankar funderingar ang detta?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Perc
Mja, jag körde 850 och gammel-v70 med den vanliga fyrstegsautomaten i många år och skulle faktiskt vilja påstå att den växlade snabbare, dock på bekostnad av komfort i växlingarna. Min nuvarande 2.5T Geartronic (som den heter, inte step-nånting ;) ) smyger i växarna betydligt finare men inte lika kvickt kanske. Möjligen skulle ett oljebyte hjälpa, jag vet inte alls när det gjorts sist. När det är kallt ute och motorn/lådan är kall växlar den riktigt segt. Det står, om jag minns rätt, i handboken att kyla påverkar växlingarna så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

När du handjagar lådan så tar det typ en sekund från att du vickar på spaken tills att lådan lyder. Det är fullt normalt för såna här lådor. Själva växlingen går lika fort oavsett om det är du eller lådan som bestämmer, för det är ju samma manöver som görs.

Så här uppför sig min vid fullgas, förresten. Råkade ha en video liggandes.

av T-rex
Står i handboken att våra 5 stegs lådor tar längre tid på sig att växla (min gör det oxå) vid nystart (kall bil) och det är helt normalt, gör den så när den är helvarm så kanske man kan säga att nått är fel..

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]