Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr H
Marbas skrev:
Mr H skrev:Lite knöligt att hantera på trånga utrymmen kanske.....
Det är därför man har tagit BE kort... Sen är det ju semester när man är ute med vagnen, och då har man inte bråttom utan man tar det lungt.

Nu på vår semester kom vi till en camping där det var riktigt trångt. När man kom in med sitt ekipage så började en del (vilka säkerligen brukar göra detta oavsett vem som kommer) krypa ut ur sina vagnar, ställa sig i dörröppningen småleendes och hoppas på att man inte klarar av att hantera situationen... Men, man är ju lite likadan själv - halva nöjet med campinglivet är att se andra göra misstag på campingen...
Tja, BE-kort gör ju inte ekipaget fysiskt mindre. Det ger ju enbart dig tillåtelse att köra en tyngre fordonskombination.....

Håller med om det därmed "gubben-i-lådan"-fenomenet på campingarna. Glömmer aldrig killen på Böda camping som måste haft gångjärn på mitten på sin Kabe Hacienda. Han backade in den på platsen, mellan två björkar och en stengärdsgård, lika smidigt som jag hade kört in S80:in med nosen före.
Användarvisningsbild
av Mr H
Brainded skrev:
Kurvan skrev:
Rillee skrev:Skit, hur lång är det ekipaget?
Vagnen är 848 cm lång med draget.

Hobby 650 KFU -05 med 3-våningssäng.
Totalvikt 1800 Kg.
Volvo XC70 D5 Aut-03 med KCR-box.

Jag snittar på ca 1,1 liter milen
//Kurvan

Detta är långt ! http://alternativametoder.se/trailer/
Klarar du dig med BE?

mvh
Anders
Vad skulle det annars vara för körkortskrav då?
Nog för att XC70 är en ganska stor bil men den är ju inte klassad som lastbil, och husvagnen går ju som tungt släp för den bilen så då är det ju BE som gäller.
av Marbas
Mr H skrev:
Marbas skrev:
Mr H skrev:Lite knöligt att hantera på trånga utrymmen kanske.....
Det är därför man har tagit BE kort... Sen är det ju semester när man är ute med vagnen, och då har man inte bråttom utan man tar det lungt.

Nu på vår semester kom vi till en camping där det var riktigt trångt. När man kom in med sitt ekipage så började en del (vilka säkerligen brukar göra detta oavsett vem som kommer) krypa ut ur sina vagnar, ställa sig i dörröppningen småleendes och hoppas på att man inte klarar av att hantera situationen... Men, man är ju lite likadan själv - halva nöjet med campinglivet är att se andra göra misstag på campingen...
<b>Tja, BE-kort gör ju inte ekipaget fysiskt mindre. Det ger ju enbart dig tillåtelse att köra en tyngre fordonskombination.....</b>

Håller med om det därmed "gubben-i-lådan"-fenomenet på campingarna. Glömmer aldrig killen på Böda camping som måste haft gångjärn på mitten på sin Kabe Hacienda. Han backade in den på platsen, mellan två björkar och en stengärdsgård, lika smidigt som jag hade kört in S80:in med nosen före.
BE kortet är ju inte bara en tillåtelse på att få köra med större ekipage, utan även ett bevis på att man klarar av det. När man tar BE kort måste man göra diverse manöverprov med ett täckt släp, och det är erfarenheten från dessa övningar jag syftar på. Att ha BE tryckt i körkortet betyder ju inte i sig att man klarar av det (det går att muta uppkörningslärare), men för min del betyder det att jag kan hantera större ekipage med bil.
Användarvisningsbild
av Brainy
Mr H skrev:
Brainded skrev:
Kurvan skrev: Vagnen är 848 cm lång med draget.

Hobby 650 KFU -05 med 3-våningssäng.
Totalvikt 1800 Kg.
Volvo XC70 D5 Aut-03 med KCR-box.

Jag snittar på ca 1,1 liter milen
//Kurvan

Detta är långt ! http://alternativametoder.se/trailer/
Klarar du dig med BE?

mvh
Anders
Vad skulle det annars vara för körkortskrav då?
Nog för att XC70 är en ganska stor bil men den är ju inte klassad som lastbil, och husvagnen går ju som tungt släp för den bilen så då är det ju BE som gäller.
Var så länge sedan jag läste de där reglerna men jag trodde att det över en viss längd krävdes CE även med personbil som dragare.
Själv ska jag hoppa in och ratta lite 18metare på måndag, var riktigt länge sedan så det ska bli roligt :)

mvh
Anders
av Alminjo
MartinS skrev:Schysst med flaggstänger på taket ;-)
haha, grymt inlägg :lol: (W)
Användarvisningsbild
av Mr H
Marbas skrev:
Mr H skrev:
Marbas skrev: Det är därför man har tagit BE kort... Sen är det ju semester när man är ute med vagnen, och då har man inte bråttom utan man tar det lungt.

<b>Tja, BE-kort gör ju inte ekipaget fysiskt mindre. Det ger ju enbart dig tillåtelse att köra en tyngre fordonskombination.....</b>

BE kortet är ju inte bara en tillåtelse på att få köra med större ekipage, utan även ett bevis på att man klarar av det. När man tar BE kort måste man göra diverse manöverprov med ett täckt släp, och det är erfarenheten från dessa övningar jag syftar på. Att ha BE tryckt i körkortet betyder ju inte i sig att man klarar av det (det går att muta uppkörningslärare), men för min del betyder det att jag kan hantera större ekipage med bil.
Jo, jag misstänkte att det var så du menade egentligen....
Tror nog att det kan vara knepigt att ratta in det där monsterekipaget i Blocket-annonsen på en trång camping även om jag har CE i mitt körkort. Stora ekipage kräver mer plats än små oavsett hur van man är.
av Cedrix
Fortsätter denna tråd lite för att skryta om förbrukning :-)
Körde 118 mil med min Hobby 650 & 04:as V70 D5:a (och KCR box) i fredags, låg på ganska bra. 89 Km/h i snitthastighet och 0,89 l/mil enligt färddator men ca 0,95 i verkligheten efter den färden.

Måste man väl vara nöjd med.
av Larzan
ca 300mil och snittade 0.98 med blyfot, mätt vid pump. Danmark, Öland, Ullared, Lidköping m.m.
Bild
D5'an är helt underbar att dra med. :) :) :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har också en Hobby 650 Kfme totalvikt 1800 Kg precis som Kurvan ovan. V70 D5 2003 aut. Kör jag riktigt snålt ligger jag på 0,98l/mil men då ligger jag i 90 km/h, långa motorbromsningar osv. Normal körning ligger jag mellan 1,1-1,2l/mil. Åkte på vågen och vägde då 3890kg utan förtält och stativ med två pers, hund.
Användarvisningsbild
av StringerBell
dieselmagnus skrev:Kör jag riktigt snålt ligger jag på 0,98l/mil men då ligger jag i 90 km/h, långa motorbromsningar osv. Normal körning ligger jag mellan 1,1-1,2l/mil.
Hur fort kör du vid normal körning?

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]