Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
Hej på er har en xc70 2,5t, skulle kolla tändstiften igår och drog bort kåpan och kollade alla.
Skicka dit kåpan och bilen gick på 4 cylindrar, bort med kåpan och då hade ena kontakten till en tändspole åkt av. På med skiten och iväg.
Nu är den riktigt slö på 5:ans växel, rycker och har sig under accerleration.
Står man och torrgasar i garaget så kan man få den att poffa lite då och då samt att avgaserna som kommer ut är kanon heta och luktar krut !
Hur kan man kolla en tändspole ? är det som dom säger att känns den varm under körning är den pajj ?
av Provocative
Jag kollade felkoder med Biltemas läsare. Den gav ingenting när jag läste på rätt sett. Men när jag läste med motorn igång så fick jag felkod på misständning på 2:ans cylinder. Skiftade plats på 2an o 4an o läste av igen. Då misstände den på 4an o problemet var löst.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tobbz skrev: Står man och torrgasar i garaget så kan man få den att poffa lite då och då samt att avgaserna som kommer ut är kanon heta och luktar krut !
Hur kan man kolla en tändspole ? är det som dom säger att känns den varm under körning är den pajj ?
Kul att tomgasa? Inte så kul när katten dör.

En spole som är kass borde snarare vara kall.
av hammerin
Vojje skrev:
Tobbz skrev: Står man och torrgasar i garaget så kan man få den att poffa lite då och då samt att avgaserna som kommer ut är kanon heta och luktar krut !
Kul att tomgasa? Inte så kul när katten dör.

En spole som är kass borde snarare vara kall.
Går katalysatorn sönder om man torrgasar?
av Tobbz
Är dom kablarna så jäkla känsliga ? är väll bara att skruva isär allt igen och kolla om det blir bättre :S
Användarvisningsbild
av Loppan78
hammerin skrev:
Går katalysatorn sönder om man torrgasar?
Katalysatorn dör inte av tomgasandet isig.
Men i detta fall när bilen misständer och "skjuter" lite så är det inte bra för katten, men det är alltså inte tomgasandet som är problemet.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]