KalleH skrev:Antar att det är av viktbesparingsskäl (=miljö) att man övergått till lagningskittet? För min egen del struntar jag i om jag har reservhjul eller lagningskit faktiskt. Hur pass vanligt är det med punkteringar nuförtiden egentligen? Har kört kanske 2000 mil per år i 10år och hittills har jag fått en väldigt långsam pyspunka (spik i däcket). Men riktiga däckexplosioner verkar vara rätt ovanligt?
/Kalle.
Det torde vara enbart för kostnadsbesparingen som Volvo utelämnar reservhjulet. Mina som sagt ca 10 punkteringar blir lika många i förhållande till milen som dina och situationen har varje gång räddats av reservhjulet. Vid senaste punkteringen blev det en överraskning att sådant saknades, men lagningssatsen fungerade (trots att redan punkteringsskadan senare framtvingade byte till nytt däck). Eftersom det i köpeavtalets specifikation står "Reservhjul: Tempa spare" så begärde jag ett sådant och fick det utan kostnad (5 månader efter nyleverans). Om det är en slentrianmässig miss i alla köpeavtal kan det bli kostsamt för återförsäljarna.
Nackdelar med lagningssatsen är:
1. Fungerar inte vid alla punkteringsskador - allvarligt nog.
2. Om man kört på tomt däck blir detta inte trafiksäkert och ska inte användas även om lagningssatsen skulle fungera - också allvarligt.
3. Vid senare lagning på gummiverkstad kan i värsta fall lokalisering av skadan bli omöjlig (inga bubblor syns i vattentanken).
4. Inre rengöring av däcket från tätningsmedel (inte riskfritt) tar extra tid på gummiverkstaden.
5. Ny flaska tätningsmedel för 375 kr blir en kostnad att lägga till gummiverkstadens faktura.
En fördel med lagningssatsen kan vara att den kräver något mindre tid för den som lärt sig handgreppen. Och man slipper bestyren med att stoppa in det punkterade och oftast smutsiga hjulet i en däckpåse för placering tillsammans med vanligt bagage (ryms ju inte i hjulbaljan). Dessutom lämnar reservhjulet mindre utrymme för annat i hjulbaljan och väger lite mer, en vikt som dock bidrar marginellt till bilens säkerhet (genom att hjulet ligger fastsatt i bilen).
Med mina erfarenheter av punkteringar är reservhjul tveklöst att föredra.