Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Jag hämtade ut min bil i vecka 25, så det förklarar ju varför den har hjul, då. Tokigt, hämta ut årsmodell 2012 före midsommar 2011...
Jag hämtade ut min förra 6:e mars, det var ju ännu tidigare.
av Tarsiger
KalleH skrev:Hej!

Blev lite nyfiken på varför vissa XC70 MY12 har lagningskit (som min) och vissa reservhjul så jag frågade min säljare och tydligen så slutade Volvo vecka 27 2011 med reservhjul och ersatte med ”lagningskit”. Så när det gäller MY12 beror det på när på året bilen är tillverkad vad man har. Lite osäker på om detta bara gäller XC70 eller samtliga Volvo. På min ordersedel står dock "Reservhjul-tempaspare" då ordern lades i vecka 25 :shock:

På en XC-bil som ju ska ha lite vildmarksambitioner (i alla fall enligt Volvo) tycker jag att ett riktigt reservhjul borde vara standard :D

Mvh, Kalle.
Om ordersedeln specificerar "Reservhjul" så kan man utgå från att detsamma gäller bekräftelsen (som ju i praktiken är en kopia) och då är det den specifikationen som gäller för köpeavtalet. Man kan förstås diskutera inom vilken tid köparen borde upptäcka avsaknad av ett så stort utlovat föremål som ett reservhjul. Men eftersom det förvaras dolt i ett utrymme som många användare mycket sällan behöver öppna så går det säkert att begära rättelse under åtminstone hela garantitiden. Vad du skriver indikerar att min hypotes att uppgiften om reservhjul i specifikationen bara är slentrian stämmer. Icke desto mindre är den uppgiften vad som gäller.
Användarvisningsbild
av Guru
KalleH skrev:Hej!

Blev lite nyfiken på varför vissa XC70 MY12 har lagningskit (som min) och vissa reservhjul så jag frågade min säljare och tydligen så slutade Volvo vecka 27 2011 med reservhjul och ersatte med ”lagningskit”. Så när det gäller MY12 beror det på när på året bilen är tillverkad vad man har. Lite osäker på om detta bara gäller XC70 eller samtliga Volvo. På min ordersedel står dock "Reservhjul-tempaspare" då ordern lades i vecka 25 :shock:
Om ordern lades 11w25 så är det inte så konstigt att bilen är byggd 11w27 eller senare och därmed inte har reservhjul. Det är ju dock ÅF's problem att han sålt något som inte längre tillverkas.
När ÅF säger att Volvo slutade med reservhjul så menas VPS, inte VCC.
Glöm dock inte att reservhjul fortfarande finns men det ingår inte i svenska bilar. Borde mao inte vara svårare än att man bockar för det i beställningslistan?

Passar på att korrigera mitt eget tidigare inlägg. Indien har tempa spare OCH fullstort reservhjul. Mao 5st uppsättningar med riktigt däck inkl. fälg där det 5'e ligger i en avsedd påse fastspänd i bagaget...
av KalleH
Antar att det är av viktbesparingsskäl (=miljö) att man övergått till lagningskittet? För min egen del struntar jag i om jag har reservhjul eller lagningskit faktiskt. Hur pass vanligt är det med punkteringar nuförtiden egentligen? Har kört kanske 2000 mil per år i 10år och hittills har jag fått en väldigt långsam pyspunka (spik i däcket). Men riktiga däckexplosioner verkar vara rätt ovanligt?

Finns det risk att 4-hjulsdriften tar skada om man använder nödhjul typ tempaspare? På bilar med viscodrift är det väl otroligt viktigt att hjulen har samma dimension men det kanske inte spelar någon roll med Haldex?

/Kalle.
Användarvisningsbild
av apersson850
Styrsystemen till Haldex känner av, och listar ut orsaken till, en så konsekvent differens som man får om man monterar ett mindre hjul på en plats på bilen. Då går den inte in och kompenserar heller. Men differentialhjulen får ju rulla mycket mer än de är avsedda för, så man ska förstås inte köra på ett litet reservhjul onödigt länge.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Antar att det är av viktbesparingsskäl (=miljö) att man övergått till lagningskittet? .
Haltande argument för mig, men miljön kan man ju alltid använda som politiskt korrekt argument när man sparar in och ersätter med billigare prylar.

Sen hänger man bilen full med tunga plastsjok som bara tynger ned och ökar luftmotståndet (R-Design), dubbla avgas som bara tynger ned bilen utan att ge mera effekt och breda fälgar. Så viktbesparingen verkar ju inte vara högt prioriterad då.
KalleH skrev: För min egen del struntar jag i om jag har reservhjul eller lagningskit faktiskt. Hur pass vanligt är det med punkteringar nuförtiden egentligen? Har kört kanske 2000 mil per år i 10år och hittills har jag fått en väldigt långsam pyspunka (spik i däcket). Men riktiga däckexplosioner verkar vara rätt ovanligt?
Inte för mig, Har fått lite olika saker i däcket på motorvägen, Spik, Bult, Skuv och en sådana däringa förhatlig sprint som ska hålla fast bromsbeläggen.

Innan man har hunnit bromsa ned från motovägsfart och svänga ut på vägrenen har däcket blitt helkass och t.o.m lossant från fälgen.

Där är en repsats av föga nytta.
av mangeV70
Nu hände det. Tyckte styrningen blev lite diffus, och ja just det . Helt tomt i höger fram.

Ringde Assistans och bärgaren som kom beklagade sig att han var lite sen när han dök upp efter 40 minuter. han var först inne på att bärga bilen men eftersom jag är lyckligt lottad med tidigt producerad bil så slängde vi fram reserven och han löste det på tre minuter.

En liten tur till däckverkstan och man fick se att det inte var lönt att laga det hålet. Han får beställa nytt däck och man får innerligt hoppas att det dyker upp imorgon.

Hur hade det gått med punkaspray?

Som tidigare nämnts i tråden är dimensionen lite mindre och det känns faktiskt lite skumt att köra med skottkärrehjulet. Det märks faktiskt lite att han försöker kompensera på något vis.

/Mange
av Tarsiger
KalleH skrev:Antar att det är av viktbesparingsskäl (=miljö) att man övergått till lagningskittet? För min egen del struntar jag i om jag har reservhjul eller lagningskit faktiskt. Hur pass vanligt är det med punkteringar nuförtiden egentligen? Har kört kanske 2000 mil per år i 10år och hittills har jag fått en väldigt långsam pyspunka (spik i däcket). Men riktiga däckexplosioner verkar vara rätt ovanligt?
/Kalle.
Det torde vara enbart för kostnadsbesparingen som Volvo utelämnar reservhjulet. Mina som sagt ca 10 punkteringar blir lika många i förhållande till milen som dina och situationen har varje gång räddats av reservhjulet. Vid senaste punkteringen blev det en överraskning att sådant saknades, men lagningssatsen fungerade (trots att redan punkteringsskadan senare framtvingade byte till nytt däck). Eftersom det i köpeavtalets specifikation står "Reservhjul: Tempa spare" så begärde jag ett sådant och fick det utan kostnad (5 månader efter nyleverans). Om det är en slentrianmässig miss i alla köpeavtal kan det bli kostsamt för återförsäljarna.

Nackdelar med lagningssatsen är:
1. Fungerar inte vid alla punkteringsskador - allvarligt nog.
2. Om man kört på tomt däck blir detta inte trafiksäkert och ska inte användas även om lagningssatsen skulle fungera - också allvarligt.
3. Vid senare lagning på gummiverkstad kan i värsta fall lokalisering av skadan bli omöjlig (inga bubblor syns i vattentanken).
4. Inre rengöring av däcket från tätningsmedel (inte riskfritt) tar extra tid på gummiverkstaden.
5. Ny flaska tätningsmedel för 375 kr blir en kostnad att lägga till gummiverkstadens faktura.

En fördel med lagningssatsen kan vara att den kräver något mindre tid för den som lärt sig handgreppen. Och man slipper bestyren med att stoppa in det punkterade och oftast smutsiga hjulet i en däckpåse för placering tillsammans med vanligt bagage (ryms ju inte i hjulbaljan). Dessutom lämnar reservhjulet mindre utrymme för annat i hjulbaljan och väger lite mer, en vikt som dock bidrar marginellt till bilens säkerhet (genom att hjulet ligger fastsatt i bilen).

Med mina erfarenheter av punkteringar är reservhjul tveklöst att föredra.
av KalleH
Hej!

Jo jag tror också att ett riktigt reservhjul är bäst. Men det allra bästa vore väl att ha runflat-däck som BMW? Då slipper man oroa sig för punka helt.

Kanske en dum fråga men märks det tydligt att man fått punktering? När jag hade pyspunka märkte jag det på att jag fick fylla på mer luft i ett däck när jag kollade trycket på macken men jag märkte ingen skillnad när jag körde, inte ens när däcket hade hälften av de andra däckens lufttryck. Men med ett helt tomt däck antar jag att bilen drar snett och att det skakar och låter konstigt??

/K.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling