Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Nu vet jag att frågan varit uppe här tidigare och de som förespråkar http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm brukar sågas.

Jag har hört mig lite för bland vänner som har koll. Samten liga civilingenjörer. Jag pratade med en motorutvecklare hos en av våra stora tillvekrare av tunga fordon, samt en ingenjör hos en annan fordonsproducent som arbetar med reklamation, och de menade (särskilt den ena) att metoden fungerar om motorn är varm. I ena fallet hade de haft fler problem över åren med motorer som körts för lugnt i början (t ex motorer som stått mer eller mindre på tomgång och bara körts lite grand vid industribruk innan den började användas på riktigt - i ett par de tvungna att byta kolvarna).

En annan menade att "det funkar men man kan inte skriva i instruktionsboken att man ska köra så, den är ju för massmarknaden."

Sen menade en på Taxi Stockholm, som inte är ingenjör, att bilar som körs hårt i början går bättre sen. Taxibilar sotar igen, även moderna. De hade tagit en E220 CDI ur trafik som gjorde 185 när de kom till Jönköping, sedan med nattkörning och gasen i botten 225 när de kom till Bremen... han menade att om bilen har körts ordentligt när den är ny kan man sota ur den igen genom 50-100 mils hård körning.

Funderar på att testa, den nya bilen kom idag och står här och väntar på att köras in...

Är allt detta bara skrönor...?

PH
När jag körde Gokart så sade man kör in hårt så går dom bäst, med risken att rasa en eller annan motor. men där var det viktigt att få en motor så snabb så möjligt pga det är trimmförbud...så lite stämmer det nog.
och det med igensotningen det stämmer, köpte en 240 av en gubbe för ca 20 år sedan då gjorde den ca 165 på mätaren, efter lite körning så gjorde den 200 på samma sträcka utan skruvning...
de där med att köra lugnt i början är bara trams enligt mig. Kör lugnt till bilen är varm sen är det bara att dra på. Min har gått fullt ös sen dag ett, inget problem med min, ÄN!. 9400mil i skrivande stund
Fick just höra att nya motorer till Audi R8 körs in en timma med fullt ös, så att grenröret glöder. Därefter byts oljan och bilen levereras till kunden. Låter som en genomtänkt sak eftersom en bilfabrik gör det./PH
Audi är jag då inte imponerad av när det gäller inkörning.

Vet hur många som helst som klagar på att Audi motorerna är otäta och drar ohemula mängder med svindyr longlifeolja, de tvingas fylla på motorolja titt som tätt med bara några hundra mils mellanrum.

När ägarna kontaktar Audi så säger de bara att det är normalt.

Jag har kört in alla mina bilar lungt och inte har det lett till att motorn blivit otät, tvärt om, jag har aldrig behövt fylla någon olja trots att det nu är är 3000 mil mellan servicarna.

Visst, när jag renoverad min gamla B20 och honade upp loppen, då behövdes det rejäl belastning/pådrag för att slita in kolvringarna, men det är ju när man pular hemma i garaget med biltemagrejjer. Dagens motortillverkning har ju helt annan precision och ytjämnhet.
Så blir det dessvärre på fler och fler lågfriktionsmotorer, sen blir det ras för att man får oil sludge och folk inte kollar oljan mellan service... Långa serviceintervaller är dessutom det dummaste de hittat på! Visst kunden blir glad och bilen håller iaf tills garantin gått ut.

Vad gäller inkörning så är det så på jobbet att de lastbilarna som gått hårdast går bäst, kanske har med adaption att göra till viss del. Nu gäller detta 16liters V8:or iof.
Har snart kört 1000mil med min xc70 My12 och har kört lugnt hela tiden. Sätter man sig i bilen så kommer man in i "glidemode" direkt....

Har kört en hel del motorväg som mest varit uppe i 150:), accet tar man det lugnt(vill inte slita däck....)
Låt oss tänka efter lite själva.

1. Enligt rådet måste detta göras första kilometrarna, sedan är det försent enligt motoman. alltså är det redan försent när du hämtar din bil för motorn har provkörts/startats mer än så innan leverans. Så enligt motorman är det skit samma hur du kör med din nya bil.

2. Sen måste man ha icke-syntet för det ska funka (vill du hälla i icke godkänd olja som inte uppfyller specarna i nya bilen och voida din garanti från första dagen) ????

3. Motoman säger att gör man inte detta blir motorn otät = förlorad effekt. Om nu så är fallet, hur kan tex alla mjukt inköra volvobilar vara så täta att man inte behöver fylla olja på 3000 mil ???

Nä detta är mycket vodo nu.....
Mccartney skrev:Har snart kört 1000mil med min xc70 My12 och har kört lugnt hela tiden. Sätter man sig i bilen så kommer man in i "glidemode" direkt....

Har kört en hel del motorväg som mest varit uppe i 150:), accet tar man det lugnt(vill inte slita däck....)
Du skulle nog ha köpt D3:an istället och sparat 20000kr om du kör så lungt?! Eller är det frugan som vill gasa, hehe...

Mvh
Per
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]